Sökning: "Babblarna"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Babblarna.

  1. 1. Hur fungerar den här? : En praktisk granskning och analys av barninriktade digitala applikationer.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Norrman; Yuri Pavlov Segura; [2024]
    Nyckelord :Socialsemiotik; analys; design; applikationer; digitala verktyg; kompetens.;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att synliggöra vilket kommunikativt innehåll som förekommer i applikationerna Babblarna och Tripp, trapp, träd som vi tolkat är vanligt förekommande i svensk förskola. Vi har genomfört en granskning och analys som vi delvis anpassat men som från början är utformad av socialsemiotikerna Anna Åkerfeldt och Staffan Selander. LÄS MER

  2. 2. Det upphovsrättsliga anställningsförhållandet - i ljuset av Babblarna-målet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Cornelia Mannehed; [2021]
    Nyckelord :upphovsrätt anställning arbetstagare arbetsrätt civilrätt immaterialrätt arbetsgivare arbetsdomstol tumregeln;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Babblarna i förskolan : En lustfylld möjlighet till språklig utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Hansson; Erika Österlund; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; babblarna; undervisning; förskola;

    Sammanfattning : Babblarna är ett material framtaget för de yngre barnens språkutveckling. Barns intresse för Babblarna grundar sig i den utbredning som spridit sig i samhället. I förskolan får barnen ta del av materialet Babblarna som är skapat och utformat för att främja barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Språksvårigheter i förskolan : Hur kan språksvårigheter upptäckas och stimuleras?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sara Hjerpe; [2019]
    Nyckelord :Preschool children; preschool teachers; language development methods; language problems.; Förskolebarn; Förskollärare; Metoder för språkutveckling; Språksvårigheter.;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine whether and how the children who have difficulties with the language receive the help they need from the preschool teachers in order to improve their language development. Interview of semi-structured model with five preschool teachers at different kindergartens in the same municipality was conducted, where the pedagogues experiences were requested which methods/routines they work with to detect if children have language problems and what methods/ tools they use to help and stimulate language development, and how they have worked with that has given the best language enhancement in children with language difficulties. LÄS MER

  5. 5. Konceptet Babblarna: hur lyfts det fram på en arena som Facebook? : En innehållsanalys av hur det samtalas om Babblarna på Facebook

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gabriella Lekeby; Linda Ström; [2018]
    Nyckelord :sociala medier; multimodal kommunikation; Babblarna; lek- och lärmiljö; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en innehållsanalys av hur Babblarna samtalas om i Facebookgruppen ”Tips och idéer med Babblarna”. Gruppens fokus ligger på att tipsa varandra om hur deras arbete kring konceptet Babblarna ser ut. Studien har utgått från de inlägg som publicerats under en angiven tid i den slutna Facebookgruppen. LÄS MER