Sökning: "Baby Boomers"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden Baby Boomers.

  1. 1. Val av intern kommunikationskanal -En generationsfråga? : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Robin Rodestrand; Filip Åberg; [2019]
    Nyckelord :Intern kommunikation; interna kommunikationskanaler; baby boomers; generation X; generation Y.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Val av intern kommunikationskanal - En generationsfråga?   Nivå: C-uppsats, examensarbete i ämnet företagsekonomi   Författare: Filip Åberg och Robin Rodestrand   Handledare: Agneta Sundström och Kristina Mickelsson   Datum: 2019 - januari   Syfte: Syftet med studien är att ökad förståelsen för hur ledares val av interna kommunikationskanaler kan anpassas efter medarbetares generationstillhörighet och hur den kan bidra till en effektivare kommunikation mellan ledare och medarbetare.   Metod: Studien grundar sig i en hermeneutisk forskningsansats där en kvalitativ forskningsdesign har använts vid insamling av empiri genom semistrukturerade intervjuer med medarbetare inom en specifik organisation. LÄS MER

  2. 2. Medarbetarrepresentation i styrelse för en hållbar framtid? - En studie om medarbetarrepresentation i svenska styrelser och dess möjliga inverkan på hållbarhetsprestation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karl Hellberg; Sanna Axelsson; [2018-02-06]
    Nyckelord :Medarbetarrepresentation; styrelsedemografi; CSR; Corporate governance;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Under lång tid sågs företag som en vinstmaximerande enhet somtjänade sin aktieägare. Inte sällan kännetecknades denna relation av kortsiktighet som var ettpotentiellt hinder för hållbarhet. LÄS MER

  3. 3. GENERATIONSANPASSAT LEDARSKAP - En studie om olika generationers behov ochförväntningar på ledarskap i en privat organisation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Karin Andersén; Daniellla Ravan; [2018-01-18]
    Nyckelord :Generational leadership; Transformative Leadership; LMX; Servant Leadership; Generation X; Generation Y; Millennials;

    Sammanfattning : The aim of this study was to increase knowledge on whether there is adifference in needs and expectations regarding leadership and differentleadership theories between younger and older generations in the workplace.Active on today’s labor market are three large groups from different generations- Baby Boomers (born 1943-1960), Generation X (born 1961-1981) andGeneration Y/Millennials (born 1982-2002). LÄS MER

  4. 4. The Perceptions of Swedish Generation Z on Leadership Traits

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Fredrik Johansson; Hendrik Van Dam; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Generational cohort theory suggests that shared events and influences in people’s forming years shapegenerational values and common beliefs. Leadership traits theory focuses on trying to predict emergence, effectiveness and promotion of leaders by investigating traits (roughly personal qualities or characteristics) that those leaders, or leader candidates, display. LÄS MER

  5. 5. Cohabitation in Multigenerational Workplaces : Leader-Follower Relationships between Millennials and Baby Boomers

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE); Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Anne Herzig; Jessica Treffler; [2018]
    Nyckelord :Multigeneration; Millennials; Baby Boomers; Generational diversity; work-relationships; Generations; Cohabitation;

    Sammanfattning : Due to a demographic change in today’s society, it often occurs that people from different generations cohabitate in workplaces with each other. Due to this change, we observe a re-orientation of society and its beliefs and values, which affects not only organizations themselves, but also the work relationship between younger and older generations and explicitly the relationship between a leader and a follower. LÄS MER