Sökning: "Balassa"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet Balassa.
1. Examine Evidence of Shifting Revealed Comparative Advantage from Asia to Africa (1995-2017)
Master-uppsats, Lunds universitet/Ekonomisk-historiska institutionenSammanfattning : The objective of this study is twofold. First, the research tries to address whether the selected 13 African countries have gained a comparative advantage on labour-intensive industry (i.e. textile and apparel sector) for the period 1995-2017. LÄS MER
2. Danmarks export av grisprodukter : är det en fördelaktig affär?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Danmark är ett land som har en utvecklad industri inom grisproduktion, där största delen går till export. Inom jordbrukssektorn i Danmark är det grisarna som står för det största exportvärdet. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur denna handel kan motiveras genom studier av komparativa fördelar. LÄS MER
3. The wine production in FYROM : does the wine sector have a comparative advantage?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : FYROM has a long tradition of producing wine. Wine production in FYROM is one of the greatest contributors of the agricultural share of their GDP. The aim of the thesis is to see if the wine production in FYROM has a comparative advantage compared to other countries that produce wine and if FYROM is able to sustain the advantage in the future. LÄS MER
4. Understanding Exchange Rates and the Euro
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : This paper investigates the exchange rate movements for EUR/USD, EUR/SEK and EUR/NOK using an OLS regression. Movements are tested against traditional and nontraditional explanatory variables for exchange rate movements. LÄS MER
5. Kultur & Näringsliv : Samarbeten mellan fälten
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Denna uppsats undersöker de spänningar - i språk, förståelse och kultur - som uppstår mellan de ekonomiska och kulturella fälten för kulturaktören i ett sponsorsamarbete, med fokus på finansiering, genomförande och resultat. Flerfallsstudien baseras på djupintervjuer med sex kulturaktörer i Stockholm, vars inställning till och erfarenheter av näringslivssamarbeten skiljer sig åt. LÄS MER