Sökning: "Barbro Westlund"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Barbro Westlund.
1. Lässtrategier som främjar läsförståelse : en kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Att elever lär sig läsa och förstå vad de läser är något av det mest centrala i ämnet svenska i skolan. Det ligger även till grund för att lyckas i samtliga ämnen i skolan. Den internationella studien från PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) visar dock att läsförmågan hos elever i årskurs fyra sjunker. LÄS MER
2. Detektiven och spågumman som läsförståelsestrategi : En empirisk studie om elevers strategianvändning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med den elevcentrerade empiriska studien var att undersöka lässtrategierna ”läsfixarnas” inverkan på elevers förmåga att förstå och tolka texter. Läsförståelsestrategierna som används i studien är detektiven och spågumman. LÄS MER
3. Slumpen skapar inte goda läsare : en kvantitativ studie om användandet av läsförståelsestrategier i svenskundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Vi vill i denna studie bidra med kunskap och forskning kring läsförståelsestrategier och dess användning och undersöka hur frekvent utvalda läsförståelsestrategier används och vilka som används. Uppsatsen är en kvantitativ enkätundersökning med syfte att undersöka i vilken utsträckning behöriga svensklärare och svenska som andraspråkslärare i årskurs 7–9 använder sig av vetenskapliga läsförståelsestrategier. LÄS MER
4. Läsförståelsens viktiga roll : En undersökning av hur fyra lärare i årskurs tre arbetar med att främja elevers läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fyra lärare arbetar för att främja elevers läsförståelse inom skönlitteratur i ämnet svenska i årskurs 3. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer och våra informanter består av fyra pedagoger som är verksamma i årskurs 3. LÄS MER
5. Att läsa mellan raderna tillsamman. : en studie av inferenser i två modeller för textsamtal
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Textsamtal är ett vedertaget sätt att bearbeta gemensam läsning av litteratur såväl i skolans undervisning som på lärarutbildningar. Aidan Chambers och Judith Langer är två framstående förespråkare för textsamtal som fått stort inflytande i Sverige. LÄS MER