Sökning: "Barn 2-4 års ålder"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Barn 2-4 års ålder.

  1. 1. Catch And Run "On LINE" : grovmotoriskt test

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Caroline Thurgren; [2013]
    Nyckelord :gross motor test; motor test; children; preschool children; test; physioterapy; grovmotoriskt test; motoriskt test; motorik; barn; förskolebarn; test; grovmotorisk; sjukgymnastik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Peabody Developmental Motor Scale 2 (PDMS-2) är ett motoriskt test för barn upp till sex års ålder. Syftet med denna studie var att undersöka genomförbarheten hos Catch And Run On LINE (On Line), ett nytt grovmotoriskt test för förskolebarn, samt att utvärdera överensstämmelsen (concurrent validity) mellan On Line och den grovmotoriska delen av PDMS-2. LÄS MER

  2. 2. Omyndigas solidariska skadeståndsansvar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Christi Kara; [2013]
    Nyckelord :barn; omyndig; skadeståndsskyldighet; Solidariskt ansvar; skadeståndsrätt; ungdom; regress; ansvarsfördelning; försäkring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Solidariskt ansvar är huvudregeln när flera skadevållare gör sig skyldiga till en och samma skada. Solidariskt skadeståndsansvar innebär att skadelidande kan kräva en av skadevållarna på hela skadeståndsbeloppet som om skadevållaren skulle varit ensam ansvarig. LÄS MER

  3. 3. Auditory Steady-State Response (ASSR) – en tillförlitlig mätmetod för att styra tidig intervention av hörselskadade barn?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Åsa Blomberg; [2011]
    Nyckelord :ASSR; psykoakustiska hörtrösklar; tidig intervention; språklig utveckling.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Denna journalstudie har som mål att utvärdera den nya objektiva mätmetoden Auditory Steady-State Response (ASSR). Den introducerades vid Audiologisk avdelning i Malmö i samband med att neonatal hörselscreening startade i Region Skåne hösten 2005. LÄS MER

  4. 4. Hur går det till när barn lär sig färger? : En studie om hur barn lär sig kopplingen mellan färger och färgtermer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Simone Löhndorf; [2003]
    Nyckelord :Färgperception; Språkinlärning; Färger; Färgtermer; Barn 2-4 års ålder; Linguistics; Lingvistik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Forskare, föräldrar och förskolepersonal har sedan länge lagt märke till att inlärningen av färger och deras beteckningar skiljer sig från inlärningen av andra adjektiv och från substantiv. En undersökning har genomförts med syftet att komma närmare svaret på frågan: hur går det till när barn lär sig kopplingen mellan färg och färgterm? Ett trettiotal barn i åldern två till fyra år har deltagit i ett test med tre delmoment. LÄS MER