Sökning: "Barn 4-11 år"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Barn 4-11 år.
1. Icke-farmakologiska åtgärder för att öka barns trygghet i samband med magnetisk resonanstomografi
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Magnetisk resonanstomografi (MR) relateras ofta till oro och ångest hos barn, bland annat på grund av det höga ljudet, trånga utrymmet och långa undersökningstiden, därav är sedering och generell anestesi vanligt förekommande. Barn har olika behov beroende på ålder och mognad därmed kan identifierng av icke-farmakologiska åtgärder behövas för att öka barns trygghet. LÄS MER
2. Kommunikation i social marknadsföring : matmodeller i grundskolemiljöer
Magister-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Ohälsa är ett växande problem runt om i världen och enbart i Sverige beräknas folkohälsan kosta 120 miljarder kronor årligen. Flera länder använder statliga incitament för att stimulera folkhälsa, till exempel skatter. Målet är att minska på andelen socker, salt och fett i livsmedel. LÄS MER
3. DYnamisk Motorisk TAlbedömning (DYMTA) – en referensstudie : Åldersgrupperna 4:0–4:11 år och 7:0–8:11 år
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) är ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi är termen för barn som har en nedsättning i förmågan att viljemässigt programmera motoriken vid talproduktion. LÄS MER
4. Hur ser barns yttranden ut? : Yttrandetyper, bisatser och yttrandelängd hos svenska 3- och 4-åringar
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/HälsouniversitetetSammanfattning : Children’s utterances have been studied in different languages; however, only a few studies refer to Swedish. The aim of the present study is to describe utterance types, subordinate clauses and utterance length for a group of three and four year old Swedish children without known functional impairments. LÄS MER
5. Titta, lyssna och härma! : En studie som undersöker imitationsförmågan för auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan 4 och 8 år.
Kandidat-uppsats, Logopedi; HälsouniversitetetSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka imitationsförmågan för auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan fyra och åtta år. Den visuella imitationen undersöktes i form av meningsfulla samt icke-meningsfulla handlingar. LÄS MER