Sökning: "Barn förståelse"

Visar resultat 11 - 15 av 3158 uppsatser innehållade orden Barn förståelse.

  1. 11. Kvinnors uppbrotts-, läknings- och återhämtningsprocess från en våldsam relation : Utifrån sociologisk-feministisk teori och anknytningsteori

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Marlene Alke; Ili Khabout; Veronica Molin; [2024]
    Nyckelord :Men s violence against women; the break-up; healing and recovery process; trauma ties; normalization process; knowledge; the consequences of violence; Mäns våld mot kvinnor; uppbrotts-; läknings och återhämtningsprocess; traumaband; normaliseringsprocess; kunskap; våldets konsekvenser;

    Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa intervjustudie bygger på intervjuer med åtta kvinnor som i förfluten tid levt i en relation med förekomst av våld. Syftet med studien var att belysa heteronormativa kvinnors upplevelser av vad de anser har varit skadligt och/eller hjälpsamt i samband med och efter uppbrottet från en våldsam relation. LÄS MER

  2. 12. Institutionella samtal med barn : En kvalitativ intervjustudie om hur yrkesverksamma inom socialtjänsten kommunicerar med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nesli Yüksel; [2024]
    Nyckelord :institutionella samtal; kommunikation; självförståelse; barn; handläggare; lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att fördjupa kunskapen för hur yrkesverksamma inom socialtjänsten kommunicerar med barn i ett institutionellt sammanhang. Metoden som användes var tematisk analys av semistrukturerade intervjuer. Analysen utgick från fem intervjuer och dessa undersöktes med analysbegrepp från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 13. Naturen och naturmaterialets betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Elvingsson; Sara Ågren; [2024]
    Nyckelord :Naturen; naturmaterial; kreativitet; fantasi; lek; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet handlar om hur förskollärare och barn använder naturen och naturmaterial i undervisningssituationer och i leken när de är utomhus, samt att barnen ska få förståelse för hur viktigt det är att ta hand om jorden vi bor på.   Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärare kan främja barn att bli mer kreativa och få en förståelse för hållbarbarhetsperspektivet när det kommer till att använda sig av naturen och naturmaterialet i den planerade och fria leken utomhus. LÄS MER

  4. 14. Hur fungerar den här? : En praktisk granskning och analys av barninriktade digitala applikationer.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Norrman; Yuri Pavlov Segura; [2024]
    Nyckelord :Socialsemiotik; analys; design; applikationer; digitala verktyg; kompetens.;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att synliggöra vilket kommunikativt innehåll som förekommer i applikationerna Babblarna och Tripp, trapp, träd som vi tolkat är vanligt förekommande i svensk förskola. Vi har genomfört en granskning och analys som vi delvis anpassat men som från början är utformad av socialsemiotikerna Anna Åkerfeldt och Staffan Selander. LÄS MER

  5. 15. Föräldrars upplevelser av att leva med barn som har typ 1-diabetes mellitus : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Waled Elouardi; Tayebe Ansari; [2024]
    Nyckelord :Typ 1-diabetes; Omvårdnad; Föräldrar; Upplevelse; Kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Typ 1-diabetes mellitus (T1DM) är en kronisk autoimmun sjukdom som oftast debuterar i barndomen. Sjukdomen ställer omfattande behandlingskrav med bland annat krav på kontinuerlig tillförsel av insulin och blodglukosmätning. Föräldrar till barn med T1DM spelar en nyckelroll i hanteringen av sjukdomen. LÄS MER