Sökning: "Barn gör inte som vi säger utan som vi gör"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Barn gör inte som vi säger utan som vi gör.

  1. 1. "De kommer inte ihåg allt jag säger, men de kommer ihåg allt vi gör" : Förskollärares attityder till naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Marie Gren; Pernilla Bill; [2023]
    Nyckelord :Science teaching; preschool; teachers; subject integration; Naturvetenskapsundervisning; förskola; lärare; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Bakgrund: När barn i tidig ålder får en positiv upplevelse av naturvetenskap kan det utveckla deras intresse för miljön och hur världen fungerar. Därför tycker vi att det är intressant att ta reda på hur förskollärarna ser på naturvetenskap och vilka möjligheter de anser sig erbjuda barnen. LÄS MER

  2. 2. Kan djur i skolan bidra till elevernas personliga utveckling? : En litteraturstudie om elevers utveckling i samband med djur i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emilia Claesson; Agnes Rostedt; [2020]
    Nyckelord :Empati; motivation; sociala relationer; djur i skolan;

    Sammanfattning : Domesticerade djur har påverkat människans vardag i 15 000 år där de har varit sällskap, mat eller skydd. Vi människor mår bra av att ha djur runtomkring oss då ämnet oxytocin frigörs vid kontakt med djur. Ämnet gör oss människor lugnare, mindre stressade och dämpar även ångest. LÄS MER

  3. 3. ”Låt barnen komma hit till mig…” : En ecklesiologisk studie av prästers och pedagogers inställning till barn i relation till Svenska kyrkans högmässa.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Emilia Holmlund; [2018]
    Nyckelord :Ecklesiologi; Svenska kyrkan; barn; högmässa;

    Sammanfattning : Det är dags för mässa, en helt vanlig söndag i oktober. Klockorna ringer i vanlig ordning, detär procession precis som vanligt, liturgin är densamma som varje mässa, vi får ta emotnattvarden – allt är precis som det brukar vara. Men ändå är det något som är annorlunda. LÄS MER

  4. 4. ”Är de på semester, eller?” Barns mottagande av böcker som skildrar flykt och flyktingar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eu Jung Han Strand; Lina Gerdhem; [2018]
    Nyckelord :Barnböcker; Flykt; Flyktingar;

    Sammanfattning : Vi vill med den här studien bidra med perspektiv och tankar kring hur pedagoger i förskolan kan använda barnböcker som beskriver flykt och flyktingar för att öka barnens förståelse och medvetenhet kring andras levnadsvillkor. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur barn förhåller sig till budskapet i barnböcker som handlar om flykt och flyktingar. LÄS MER

  5. 5. Barnen säger nej! Vad gör pedagogerna? : En studie om pedagogers förhållningssätt och bemötande

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Birgitta Husing Ranerfors; Annelie Särnholm; [2017]
    Nyckelord :barns perspektiv; barnsyn; bemötande; förhållningssätt; förskola; kommunikation; värdegrund.;

    Sammanfattning : I förskolan fostras och läggs grunden för barnens framtida lärande både när det gäller kognitiva och icke-kognitiva förmågor. I denna studie behandlades pedagogernas förhållningssätt och de värden som förmedlades till barnen av pedagogerna, medvetet eller omedvetet. LÄS MER