Sökning: "Barn habilitering"
Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Barn habilitering.
1. Insatser som möjliggör delaktighet och lärande för små barn med autism : En studie om handledningav föräldrar och förskolepersonal inom habilitering.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
2. Fysioterapeuters erfarenheter av arbete med barn med långvarig smärta : En kvalitativ studie
M1-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapiSammanfattning : Bakgrund: Långvarig smärta är ett stort hälsoproblem hos barn och ungdomar. Rehabiliteringen av barn med smärta måste ta hänsyn till andra, ofta mer komplexa faktorer, än motsvarande rehabilitering av vuxna personer. LÄS MER
3. Fysioterapeuters upplevelser av att bemöta barn med kommunikationssvårigheter inom barnhabilitering.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/FysioterapiSammanfattning : Bakgrund: Kommunikationssvårigheter inom vården är vanligt förekommande och bidrar till många utmaningar vilket påverkar vårdkvalitén. Detta ställer höga krav på vårdpersonal, patient och deras omgivning. Det finns en kunskapslucka gällande forskning inom barnhabilitering utifrån fysioterapeuters perspektiv. LÄS MER
4. Samverkan och insatser inom habilitering och skola riktade till barn med autism : En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter av arbetet med barn med autism
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Specialpedagoger och kuratorer arbetar nära barn med autism inom barnhabiliteringen och grundskolan. Där behöver de yrkesverksamma vara delaktiga i beslut som påverkar den enskildes framtid genom bedömningar och observationer. LÄS MER
5. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER