Sökning: "Barn i smågrupper"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Barn i smågrupper.

  1. 1. ”För vem planerar du din undervisning”? En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare om deras erfarenheter och upplevelser av att arbeta med inkluderande undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Sohlström; Ida Kvernsjöli; [2023-02-14]
    Nyckelord :förskolelärare; erfarenheter; upplevelser; inkluderande undervisning; främjande; hindrande;

    Sammanfattning : Inkludering har varit ett hett diskussionsämne i samhällsdebatten de senaste åren kring vad inkludering egentligen är och Skolinspektionens granskning (2018) visar att undervisningen i förskolans kontext är flertydig. Undervisningen är också problematisk och ett utvecklingsområde i dagens förskola. LÄS MER

  2. 2. ”De ska ju ingå i gruppen lika mycket som vem som helst” : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar av begreppen barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolans praktik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Svangård Pauline; Stamming Sara; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; inkluderande klimat; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra förskollärares uppfattningar av begreppen barn i behov av särskilt stöd och inkludering samt att undersöka hur förskollärare uttrycker att arbetet för att inkludera barn i behov av särskilt stöd kan se ut i verksamheten. Tidigare forskning visar att förskollärares definitioner av begreppen kan variera, vilket kan medföra att barns utbildning ser olika ut. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med integration av barn med annat modersmål än svenska i förskolan. : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Bodén Maria; [2021]
    Nyckelord :children with another mother tongue; diversity; inclusion; integration.; barn med annat modersmål; inkludering; integration och mångfald.;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate and to be able to contribute with knowledgeabout preschool teachers' work with integrating children with a mother tongue other thanSwedish in preschool. To investigate how the preschool teachers work in the way ofincluding all the children. LÄS MER

  4. 4. Miljöns betydelse för barn med stora koncentrationssvårigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Lith; Evelina Åberg; [2020]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; förskola; miljö; förskollärare; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Denna studie berör fem förskollärares syn på och tankar kring miljöns betydelse för barn med stora koncentrationssvårigheter i förskolan. Syftet är att bidra med kunskap om förskollärares erfarenheter av och synsätt på miljöns betydelse för utveckling och lärande hos dessa barn. LÄS MER

  5. 5. ”Finns inte barnens intressen kommer man ingenvart” - En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i förskolans tematiska arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tove Gustafsson; Nathalie Ehk; [2020]
    Nyckelord :relationships skills; social relations; guidance; leadership; children s perspective; scaffolding; relationskompetens; vägledning; ledarskap; barnperspektiv; sociala relationer;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som undersöker hur barnens intressen, tankar och idéer ingår i det tematiska arbetet i svenska förskolor. Syftet med denna studie är att förstå hur förskollärare arbetar för att möjliggöra barns inflytande och deltagande i det tematiska arbetet i förskolan. LÄS MER