Sökning: "Barn med koncentrationssvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 188 uppsatser innehållade orden Barn med koncentrationssvårigheter.

  1. 1. Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Zandra Bengtsson; Helen Allansson; Christina Ström Nilsson; [2024-02-06]
    Nyckelord :läroplan; skolifiering; koncentrationssvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogiska anpassningar; kartläggning;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan i spänningsfältet mellan policy och praktik : En kvalitativ studie om pedagogernas perspektiv på högläsningens roll i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rania Abdelatif; [2024]
    Nyckelord :förskola; högläsning; läroplansteori; pedagoger och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogernas perspektiv på högläsningens roll i förskolan, samt vilka möjligheter och utmaningar som de upplever i sitt arbete med högläsning. Denna studie har sin utgångspunkt i läroplansteorin för att förstå hur pedagoger i förskolan uppfattar och implementerar läroplanens mål om högläsning och vilka faktorer som påverkar pedagogernas möjligheter i sitt arbete med högläsning. LÄS MER

  3. 3. “All uppmärksamhet är uppmärksamhet” : Förskollärares erfarenhet av barn i koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Thornell; [2023]
    Nyckelord :Likvärdig förskola; barn; koncentrationssvårigheter; barn i behov av stöd; pedagogisk miljö; pedagogik; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om förskollärares erfarenheter av att möta och arbeta med barn i koncentrationssvårigheter i förskolan. Studien grundas på en kvalitativ ansats och har genomförts utifrån sex intervjuer med förskollärare från olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. Neuropsykiatriska funktionsvariationer i skolan; vilka insatser erbjuds? : En studie om insatser som kan erbjudas av skolkurator till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Didrik Backteman; Cathrine Hagman; [2023]
    Nyckelord :Neurodevelopment; neurodevelopment disorders; neuropsychology; school och school counseling.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolkuratorer kan kategorisera och beskriva de insatser som kan erbjudas till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det finns flera lagstiftningar som pekar på barns rättigheter till skolgång samt att alla barn har rätt till anpassningar utifrån deras individuella behov för att forma deras vardag och göra den likvärdig andra barns skolgång. LÄS MER

  5. 5. Tinnitus hos barn. En sammanställning av den forskning som finns idag kring prevalens och påverkan hos barn under 12 år.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Vincent Robinson; John Friström; [2022-08-31]
    Nyckelord :Tinnitus; Barn; Pediatrik; Prevalens; Påverkan; Effekt; Grad; Utsträckning; Children; Pediatric; Prevalence; Impact; Effect; Degree; Extent;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Hur vanligt är det med tinnitus hos yngre barn? Hur påverkas deras vardag och till vilken grad? Det är ett ämne där det finns ont om forskning och därför finns ett behov av att sammanställa det vi vet idag för att planera framtida studier. Syfte: Att sammanställa och kritiskt värdera den forskning som finns kring tinnitusprevalens och negativ påverkan hos barn under tolv år. LÄS MER