Sökning: "Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i förhållningssätt.

  1. 1. Förskollärares arbetssätt och dilemman som kan uppstå : En kvalitativ studie om barn med autism och adhds förutsättningar till lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Denie Denozza; Sanna Spjuth; [2023]
    Nyckelord :Adhd; anpassningar; autism; dilemma; förskola; likvärdighet; läroplan.;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att undersöka hur förskollärare arbetar och ger barn med adhd och autism en likvärdig utbildning i förskolan. Frågeställningarna som används har varit:  Hur är den fysiska och sociala miljön anpassad för att barn med Adhd eller Autism får förutsättningar till lärande? och Hur arbetar förskolläraren för att barn med Adhd och Autism ska nå målen i läroplanen? Genom semistrukturerade intervjuer av förskollärare som har erfarenhet av att arbeta med barn med diagnoserna har en tematisk analys använts för att få fram resultat. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars upplevelser av att leva med ett barn som har Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jenny Jansson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Attention deficit hyperactivity disorder; parents; lived experience; nursing; stress;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn är en av världens vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Många människor har förutfattade meningar angående vad ADHD är, men att få lära sig och förstå hur det är att vara förälder till ett barn med ADHD och förstå vad dessa föräldrar går igenom varje dag, finns det inte tillräckligt mycket forskning om. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta lågaffektivt inom förskolan - En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marielle Cedergren; Andreea Rubin; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogik; lågaffektivt bemötande; förskola; lärare; förskollärare;

    Sammanfattning : Lågaffektivt bemötande är ett förhållningssätt som består av metoder som till en början använts i arbetet med personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. På senare tid har det lågaffektiva bemötandet kommit att användas inom specialpedagogiken gällande skolan och förskolan. LÄS MER

  4. 4. Att bygga broar mellan olika professioner - en studie om samverkan kring arbete med barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beata Tarczynska; [2019]
    Nyckelord :dialogism; lärmiljö; kommunikation; organisation; samarbete; relationer; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractBeata Tarczynska (2018). Att bygga broar mellan olika professioner- en studie om samverkan kring arbete med barn i språklig sårbarhet. Specialpedagogiska programmet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Diagnosens kraft : En vetenskaplig essä om normalitet och avvikelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Celie Kronman; [2018]
    Nyckelord :Preschool; behavior; attitudes; deviant behavior; challenging children; ADHD; interpretations; neuropsychiatric disabilities; prejudices; Förskola; beteende; förhållningssätt; avvikande beteende; utmanande barn; ADHD; tolkningar; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; fördomar;

    Sammanfattning : The aim of this scientific essay is to illuminate perceptions and interpretations about children's deviant behavior and how it affects the educators attitudes towards these children. The starting point for the essay is two different self-perceived situations where I experienced that "deviant" behavior and behaviors that causes trouble, referred to as “trouble-making” behaviors, quickly and carelessly identifies as consequences of the neuropsychiatric disability ADHD. LÄS MER