Sökning: "Barn med särskilda behov på fritidshemmet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Barn med särskilda behov på fritidshemmet.

  1. 1. Att försöka möta varje elev : En kvalitativ intervjustudie om inkludering för barn med särskilda behov i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Erlandsson; Diana Ulaj; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; kompetens; inkludering; lärare i fritidshem; resurser; särskilda behov; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares erfarenheter av arbete med inkludering för elever med särskilda behov på fritidshemmet. Ett mål med studien var även att undersöka lärares perspektiv på hur arbetet med inkludering, enligt dem, kan utvecklas, underlättas och förbättras. LÄS MER

  2. 2. Att bygga broar mellan olika professioner - en studie om samverkan kring arbete med barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beata Tarczynska; [2019]
    Nyckelord :dialogism; lärmiljö; kommunikation; organisation; samarbete; relationer; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractBeata Tarczynska (2018). Att bygga broar mellan olika professioner- en studie om samverkan kring arbete med barn i språklig sårbarhet. Specialpedagogiska programmet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Allas lika rätt att gå i skolan : En essä om inkluderingsprocesser i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Barbus; [2018]
    Nyckelord :inclusion; children with special needs; pupils; after school center; pedagogue at after school center; inkludering; barn med särskilda behov; elever; fritidshem; fritidshemslärare;

    Sammanfattning : The purpose of my scientific essay is to examine how children with special needs should be included in school and after school center and which preconditions i have as a pedagogue to work with this. During my writing process, I have made my own thoughts and experiences visible by reflecting on them, and put them against other educationalists’ thoughts, discussed with other students and looked back through my own work experiences. LÄS MER

  4. 4. Från bråkstakar till beteendediagnoser : En kvalitativ studie om Fritidslärarens medvetenhet, erfarenheter och arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annie Hassel; [2017]
    Nyckelord :Fritidshem; ramfaktorer; kunskap; psykisk ohälsa; relationer och empati;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som avser att undersöka hur personal i fritidshemmet förhåller sig till barn i behov av särskilt stöd. I studien undersöks personalen i fritidshemmets värderingar, attityder mot barn med olika problematik. LÄS MER

  5. 5. Hur blir det på fritids? : Fritidspedagogers erfarenheter och syn på det särskilt stöd som en del barn är i behov av, i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Häggkvist; Annica Mölk; [2016]
    Nyckelord :Särskilt stöd; fritidshem; fritidspedagog; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att genom intervjuer undersöka fritidspedagogers erfarenheter och syn på det särskilda stödet som en del barn är i behov av, i fritidshemmet. Med utgångspunkt i vår problemställning har vi presenterat en forskningsbakgrund där vi lyfter specialpedagogiska perspektiv, pedagogers förhållningssätt till dessa perspektiv samt begreppet särskilt stöd. LÄS MER