Sökning: "Barn med tal- och språksvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Barn med tal- och språksvårigheter.

  1. 1. Barns nybesök hos logoped för utredning av tal och språk : En studie av vårdnadshavares förväntningar och upplevelser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Cornelia Ivehorn Axelsson; Kajsa Söderlund; [2017]
    Nyckelord :First visit to a speech and language pathologist; Children with speech and language difficulties; Caretakers; Expectations; Experiences; Mixed method; Logopediska nybesök; Barn med tal- och språksvårigheter; Vårdnadshavare; Förväntningar; Upplevelser; Mixed method;

    Sammanfattning : It is important to know patients’ expectations and experiences concerning their medical visits in order to facilitate health care improvements (Socialstyrelsen, 2006; Sveriges kommuner och landsting, n.d.). LÄS MER

  2. 2. Tecken som stöd : Pedagogers resonemang gällande användandet av tecken som stöd i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Sara Andersson; Linnea Eklund; [2016]
    Nyckelord :tecken som stöd; kommunikation; språk; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på pedagogers resonemang gällande användandet av tecken som stöd i förskolan. Vi införskaffade material till studien genom en kvantitativ enkätundersökning samt genom kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Språkstörning i förskoleåldern : En etnografisk studie om hur en kommun organiserar det specialpedagogiska stödet för barn med tal- och språksvårigheter inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Christina Nordlund; [2015]
    Nyckelord :Preschool; language impairment; special education; special educational perspectives; sociocultural theory;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how the special education, for children with language impairment in preschool, was organised in a municipality in Sweden. The study was based on interviews and field studies as the primary research tools in qualitative and ethnographic method. LÄS MER

  4. 4. Tecken som stöd, ett verktyg för barns språk- och kommunikationsutveckling. – En arbetsmetod i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Ödmo; Ulrika Tuvemark Hedberg; Marie Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Tecken som stöd; språkutveckling; kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare kan arbeta eller arbetar, kringbarns språk- och kommunikationsutveckling med hjälp av alternativ kommunikation.Metod: Med hjälp av kvalitativ samtalsintervju med sex förskollärare, vill vi kunnaundersöka vår hypotes om alla barn har nytta av tecken som stöd i sin språk- ochkommunikationsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Förskolans arbete med barn med språkstörning

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Birgitte Brammås; [2013]
    Nyckelord :Språkstörning; förskola; Språkstörning; förskola;

    Sammanfattning : Barn med förekommande språkstörning är väldigt vanligt förekommande i förskolan idag. Men dock är det inte förens barn/barnen är omkring fyra till fem års ålder som dessa tal – och språksvårigheter brukar upptäckas. Då det kan vara svårt att upptäcka om det rör sig om störning eller om barnet inte är färdigutvecklat. LÄS MER