Sökning: "Barn med tal- och språksvårigheter"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Barn med tal- och språksvårigheter.
1. Barns nybesök hos logoped för utredning av tal och språk : En studie av vårdnadshavares förväntningar och upplevelser
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : It is important to know patients’ expectations and experiences concerning their medical visits in order to facilitate health care improvements (Socialstyrelsen, 2006; Sveriges kommuner och landsting, n.d.). LÄS MER
2. Tecken som stöd : Pedagogers resonemang gällande användandet av tecken som stöd i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på pedagogers resonemang gällande användandet av tecken som stöd i förskolan. Vi införskaffade material till studien genom en kvantitativ enkätundersökning samt genom kvalitativa intervjuer. LÄS MER
3. Språkstörning i förskoleåldern : En etnografisk studie om hur en kommun organiserar det specialpedagogiska stödet för barn med tal- och språksvårigheter inom förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : The purpose of this study was to investigate how the special education, for children with language impairment in preschool, was organised in a municipality in Sweden. The study was based on interviews and field studies as the primary research tools in qualitative and ethnographic method. LÄS MER
4. Tecken som stöd, ett verktyg för barns språk- och kommunikationsutveckling. – En arbetsmetod i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare kan arbeta eller arbetar, kringbarns språk- och kommunikationsutveckling med hjälp av alternativ kommunikation.Metod: Med hjälp av kvalitativ samtalsintervju med sex förskollärare, vill vi kunnaundersöka vår hypotes om alla barn har nytta av tecken som stöd i sin språk- ochkommunikationsutveckling. LÄS MER
5. Förskolans arbete med barn med språkstörning
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Barn med förekommande språkstörning är väldigt vanligt förekommande i förskolan idag. Men dock är det inte förens barn/barnen är omkring fyra till fem års ålder som dessa tal – och språksvårigheter brukar upptäckas. Då det kan vara svårt att upptäcka om det rör sig om störning eller om barnet inte är färdigutvecklat. LÄS MER