Sökning: "Barn mobiler"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Barn mobiler.

  1. 1. Design för att minska och upplysa om skärmtid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Embla Gustafsson Franzén; [2023]
    Nyckelord :Användarcentrerad design; behaviour design; skärmtid påverkan; bryta beteende mönster.;

    Sammanfattning : Det här är ett designdrivet forskningsprojekt som kommer svara på frågeställningen: Hur kan man genom produktdesign bidra med mindre skärmtid för barnfamiljer vid middagsbordet? Studien baseras på användarcentrerad design och behavioral designmetoder och kommer att avgränsas till barnfamiljer med barn mellan 4-8 års ålder. Undersökningen inleds med att utforska vilka behov som finns genom intervjuer och enkäter med föräldrar och förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Den digitala läsningen och läraren : en litteraturstudie om läsning på skärm gentemot läsning på papper och dess koppling till lärarens attityd och digitala kompetensDigital Reading and the Teacher

    L1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Vilma Gyllstad; Jacob Strauch; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala verktyg; digital kompetens; digital läsning; traditionell läsning; skärmläsning;

    Sammanfattning : Digitalisering och digitala verktyg har fått allt större utbredning i samhället och skolväsendet. Skärmar är idag en självklar del av många människors liv och skärmläsning likaså. Mobiler, bärbara datorer och surfplattor används nästan dagligen tack vare deras smidighet och funktionalitet. LÄS MER

  3. 3. Är digitaliseringen i fritidshemmet likvärdig? : - En enkätstudie om lärandet och användandet av digitala verktyg i fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Evelina Wallberg; Ingegerd Holm; [2019]
    Nyckelord :Digital competence; digital tools; digitisation; equality; opportunity; curriculum; Digital kompetens; digitala verktyg; digitalisering; likvärdighet; möjlighet; läroplan; ramfaktorteori.;

    Sammanfattning : We live in a digitalized world where digital tools such as computers, tablets and mobiles are used extensively by today´s children. Digital skills are increasingly important in the leisure time activities which was emphasized in the revised curriculum 2018. LÄS MER

  4. 4. Elevers förhållningssätt till pennan och datorn som skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mari Knutsson; [2018]
    Nyckelord :Artefakter; digitalisering; förhållningssätt; lärande; skrivverktyg; socialisation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med mitt examensarbete är att få en förståelse för hur elever förhåller sig till skrivverktygen pennan och datorn. I samhället och i skolan pågår en digitalisering där vi allt mer använder oss av digitala hjälpmedel. Datorer, skrivplattor och mobiler har en självklar plats i vår vardag. LÄS MER

  5. 5. Användbarhet för barn : en undersökning av applikationer riktade till barn

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Joel Paris; Hani Mohamed; [2016]
    Nyckelord :Människa-datorinteraktion; användbarhet; barn; användargränssnitt; användarvänlighet; design;

    Sammanfattning : På senare tid har smarta mobiler (smartphones) fått en allt större roll i våra liv. Att gå från vanliga hemtelefoner till “enklare” mobiltelefoner till smartphones, som mer eller mindre är självklart för gemene man idag, har gått relativt fort. LÄS MER