Sökning: "Barn observation pedagogisk miljö"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Barn observation pedagogisk miljö.
1. Barn i behov av särskilt stöd-med fokus på funktionsvariationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att belysa hur pedagoger i förskolan kan bidra till att stötta barn i behov av särskilt stöd, med fokus på funktionsvariationer. Studien bygger på datainsamling genom kvalitativa intervjuer med fyra erfarna förskollärare vid tre olika förskolor i samma kommun. LÄS MER
2. Progressiv Fritid : Meningsfull fritid ur ett post-progressivt jämlikhetsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : I denna studie undersöker vi fritidspedagogers förhållningssätt till meningsfull fritid för barn, hur dessa förhållningssätt står emot föräldrar inom medel- och arbetarklassen, och om fritidspedagoger använder verksamheten för att skapa likvärdiga möjligheter för barn att generera utbildningsfrämjande resurser. Barn rustas olika inför framtiden beroende på vilket hem och vilka uppväxtvillkor de föds in i vilket föreslår en inbyggd orättvisa i vårt samhälle. LÄS MER
3. Betydelsen av fysisk aktivitet för barns koncentration i förskolan : En studie om betydelsen av fysisk aktivitet för barns koncentrationsförmåga vid samlingar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The purpose of this investigation was to investigate how being outdoors and participating in physical activities affect the concentration in a collection situation among children. The methods I chose were observation of two groups of children two times each and interviews with four educators. LÄS MER
4. Samspelet mellan pedagogisk miljö och literacy
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med vårt arbete är att få syn på de literacy-händelser som förskolans pedagogiska miljö ger förutsättningar för. Hur väl stämmer förskolans dagliga verksamhet överens med de krav och intentioner som styrdokumenten ställer? Vad sker i mötet mellan barn och miljö. Vi vill förstå djupet av detta möte. LÄS MER
5. Variation och kontrast i en ”naturlig” miljö : En studie om åldersinkluderande utomhusmiljö för förskolebarn i åldrarna ett till sex år
Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur den rumsliga utformningen av utomhusmiljön i förskolan främjar inkludering av barn i åldrarna ett till sex år där möjlighet till olika typer av lek och pedagogisk verksamhet understöds. Studien är förlagd till Mullvadens förskolegård på Södermalm i Stockholm. LÄS MER