Sökning: "Barn och fritidsprogrammet"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden Barn och fritidsprogrammet.

  1. 1. Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Axelsson; [2024]
    Nyckelord :gymnasiet; läromedel; pedagogik; socialklass; textanalys;

    Sammanfattning : Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. LÄS MER

  2. 2. ATT STYRA APL I RÄTT RIKTNING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anna Nilsson; [2021-06-21]
    Nyckelord :APL; yrkesidentitet; yrkesgemenskap; yrkeslärare;

    Sammanfattning : Att styra arbetsplatsförlagt lärande (APL) i rätt riktning är en uppgift som kräver förkunskap om vad som är rätt riktning, men kräver också yrkeskunskap om vilka förmågor och teoretiska kunskaper eleven behöver ha för att kunna bemöta arbetsmarknadens förväntningar. Studiens yttersta syfte är att genom en tydligare kopp ling mellan skolförlagd utbildning och APL minska avbrotten på barn- och fritidsprogrammet. LÄS MER

  3. 3. I vilken kontext? : En innehållsanalys av läromedlet Kontext: svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Pettersson; Jakob Lagerberg; [2021]
    Nyckelord :Hermeneutik; läromedelsanalys; diskursanalys; kursplan; läroplan; Kontext; svenska 1; likvär-dighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att se skillnader och likheter mellan tre olika versioner av läromedlet Kontext Svenska 1. De tre olika läromedelsversionerna är anpassade till olika gymnasieprogram, en för Barn- och Fritidsprogrammet, en för Bygg- och anläggningsprogrammet och en för alla program. LÄS MER

  4. 4. ”Men asså demokrati, jag vet inte hur jag ska förklara det men typ att alla, typ, får vara med. Eller, ja jag vet inte.” : BF-elevers upplevelse av en demokratisk värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Gunnarsson; [2020]
    Nyckelord :Demokrati; värdegrund; förhållningssätt; deliberativ; Barn- och fritidsprogrammet;

    Sammanfattning : Elever som utbildas inom Barn- och fritidsprogrammet har ett viktigt kommande uppdrag somansvariga för demokratifostran enligt läroplanen. Att de också undervisas om demokratiskvärdegrund i utbildningen gör denna målgrupp extra intressant att undersöka. LÄS MER

  5. 5. "Jag lär mig bäst när undervisningssättet ständigt varieras" : En intervjustudie om Barn-och fritidselevers syn på vilken kunskap de förvärvat i den skolförlagda undervisningen i yrkeskurser.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Axelsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och förklara vilka praktiska och teoretiska kunskaper avgångselever på Barn- och fritidsprogrammet själva anser att de har förvärvat under sin treåriga yrkesutbildning på Barn- och fritidsprogrammets skolförlagda del av utbildningen. Teoretisk utgångspunkt har varit teoretisk och praktisk kunskap, tyst kunskap samt erfarenhetsbaserat lärande och vikten av reflektion. LÄS MER