Sökning: "Barn och konst"

Visar resultat 11 - 15 av 218 uppsatser innehållade orden Barn och konst.

  1. 11. Design för att minska och upplysa om skärmtid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Embla Gustafsson Franzén; [2023]
    Nyckelord :Användarcentrerad design; behaviour design; skärmtid påverkan; bryta beteende mönster.;

    Sammanfattning : Det här är ett designdrivet forskningsprojekt som kommer svara på frågeställningen: Hur kan man genom produktdesign bidra med mindre skärmtid för barnfamiljer vid middagsbordet? Studien baseras på användarcentrerad design och behavioral designmetoder och kommer att avgränsas till barnfamiljer med barn mellan 4-8 års ålder. Undersökningen inleds med att utforska vilka behov som finns genom intervjuer och enkäter med föräldrar och förskollärare. LÄS MER

  2. 12. Låt platsens identitet leda vägen : En studie om att skapa ett inkluderande wayshowingsystem där platsens identitet visar vägen till skolans profilområden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnéa Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :rumslig gestaltning; informationsdesign; wayshowing; mental karta; imageability; platsidentitet; normkreativitet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som görs inom ämnet informationsdesign och rumslig gestaltning. Studien syftar till att undersöka orienterbarheten av en kreativ grundskola med profilinriktningarna dans, musik, teater och konst. LÄS MER

  3. 13. Missbruk och socialt nedbrytande beteende hos barn och unga : Rätt insatser i rätt tid

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Josefine Forsell; [2023]
    Nyckelord :SoL; 3 § LVU; missbruk; socialt nedbrytande beteende;

    Sammanfattning : Utifrån en rättsdogmatisk metod redogör uppsatsen de rättsliga förutsättningarna för att bereda en ung person vård enligt 3 § Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU), när det handlar om att den unge riskerar att utsätta sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel eller socialt nedbrytande beteende. Rättspraxis och förarbeten tydliggör hur socialt nedbrytande beteende ska tolkas. LÄS MER

  4. 14. Skadeståndsansvaret vid uppkommen skada vållat av barn - hur görs culpabedömningen? : Vilket ansvar bär vårdnadshavarna?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Mimmi Jezdic Liljequist; Julia Aidanpää Brandlöv; [2023]
    Nyckelord :Skadeståndsansvar; culpabedömning; skälighetsbedömning; tillsynsplikt;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur culpabedömningen görs när barn och unga vållar personskada. Den allmänna culpabedömningen i 2 kap. 1 § SkL är inte tillämpbar på individer under 18 år varvid motsvarigheten återfinns i 2 kap. 4 § SkL och avser en skälighetsbedömning. LÄS MER

  5. 15. ”Fånga känslor” : En studie med utgångspunkt i förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Jerkvall; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; drama; förskola; konst; musikdidaktik; utbildningsfilosofi;

    Sammanfattning : Konst som undervisningsform i förskolan ur barns perspektiv är idag ett begränsat forskningsområde. Därför är syftet med studien att undersöka och analysera förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik. LÄS MER