Sökning: "Barn och leksaker i lek och lärande observationer"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Barn och leksaker i lek och lärande observationer.

  1. 1. Prinsessklänningar och riddarborgar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lodin; Lovisa Bergström; [2024-02-29]
    Nyckelord :Genus; Kön; Makt; Normer; Inflytande; Material; Miljö; Leksaker; Förskola;

    Sammanfattning : Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur förskolepedagogernas uppdrag att utforma miljön kan innebära både möjligheter och utmaningar, när olika individuella värderingar och förskolans styrdokument ska samverka. LÄS MER

  2. 2. "Det ska vara en bil här, hittar ingen bil". Möjligheter och tillgång till lek och utveckling i förskolans fysiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Blaxmo; Frida Rosander; [2019]
    Nyckelord :Förskola; inomhusmiljö; tillgänglighet; lekmaterial; barnperspektiv; pedagogperspektiv; leksaker; inflytande.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön på förskolan är en viktig faktor i barns lärande och utveckling. Det är därför viktigt hur miljön är utformad och vilket lekmaterial som finns tillgängligt för barnen. Om förskolemiljön inte är stimulerande utifrån barnens perspektiv kan de hämmas i sin lek, utveckling och sitt lärande. LÄS MER

  3. 3. Utveckling av kreativt lekmaterial för barn : Design av produkt som kan verka både lärande och underhållande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Maria Lövf Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Produktdesign; produktutveckling; lekdesign; design för barn; lekmaterial; inredning; hållbar utveckling; kreativitet; modulbaserad; The Theory of Loose Parts; MEGO;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att utveckla ett lekmaterial som uppmuntrar barns kreativitet, motorik och kognitiva förmågor samtidigt som det bidrar till ett hållbart samhälle. Detta genom att ta fram ett konceptförslag på en könsneutral produkt som kan användas av barn i flera åldrar under många år. LÄS MER

  4. 4. Barns populärkulturellt inspirerade lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Nyman Holkkola; Yvette Ohlsson; [2015]
    Nyckelord :Barns lek; populärkultur; förskola; genus; normer;

    Sammanfattning : Det som klassas som populärkultur finns idag tillgängligt för barn via många kommunikationskanaler. De kan relativt enkelt komma i kontakt med bland annat olika mediekaraktärer genom filmer, digitala spel och smartplattor som finns mer lättillgängligt i dagens samhälle, främst i hemmet men även till viss del i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Materialets betydelse i en I ur och skur förskola. "Vi har en spindelkrabba i skogen!".

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christina Savonen Andersson; [2015]
    Nyckelord :Fantasiförmåga; I ur och skur; naturmaterial; soci;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur barn i en I ur och skur förskola använder sig avnaturmaterialet i sina lekar. Vi har valt att studera barn i en utomhusförskola som har profilenI ur och skur. Verksamheten använder sig av naturen som barnens lekrum, där de får användasig av naturmaterialet som deras leksaker och lekredskap. LÄS MER