Sökning: "Barn och skogen som lärande miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Barn och skogen som lärande miljö.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares olika uppfattningar om skogen som lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Wikström; Julia Strand; [2024]
    Nyckelord :Forest; gross motor skills; perceptions; phenomenography; preschool; Fenomografi; förskola; grovmotorik; skogen; uppfattningar;

    Sammanfattning : The study will be based on a qualitative method with a focus on describing seven preschool teachers' different perceptions of the forest as a learning environment for all age groups in preschool. Further in this work, we want to contribute knowledge about the forest's possibilities for gross motor development, learning and influence for all children in preschool. LÄS MER

  2. 2. PÅ ANDRA SIDAN STAKETET : Rumsligheter och samexistens i miljöer utanför förskolans avgränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Pernilla Ervelin; Towe Ödegaard; [2022]
    Nyckelord :Förskola; skogen; rumsligheter; tillblivelse; föränderlighet; kraft;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att studera hur barns förståelse av skogen kan förändras, hur skogen kan bli olika rumsligheter, rörelser och kroppar. Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur skogen kan bli olika slags rumsligheter när barnen tar plats och erbjuds inflytande vid utflykt och vistelse i skogen. LÄS MER

  3. 3. Kullen-Folkets hus

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Emma Rasch Svahn; [2021]
    Nyckelord :Folkets hus; folkhögskola; utbildning; under mark;

    Sammanfattning : En välmående och stressfri miljö för utbildning.  Mitt projekt tar avstamp från Vårdingeby Folkhögskola, i Järna utanför Södertälje, som gjorde ett starkt intryck på mig. Det är framförallt att det ger en möjlighet för unga människor som inte tex fått fullständiga betyg i gymnasiet att få en nystart och börja plugga vidare. LÄS MER

  4. 4. Vad hände på förskolorna under pandemin? : En induktiv studie om pedagogers uppfattningar kring barns utevistelse på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elenore Danielsson; Maria Eriksson; [2020]
    Nyckelord :förskola; pandemi; pedagogers uppfattning; undervisning; utevistelse; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt för barnen i förskolan att vistas ute i en naturlig miljö för sin utveckling både motoriskt och kognitivt. I forskningen framkommer det att pedagoger i förskolan haren förståelse för utevistelsens betydelse för barnens utveckling och lärande, både på gården och utanför staketet. LÄS MER

  5. 5. UTOMHUSPEDAGOGIK ELLER UTEVISTELSE? : Intervjustudie med verksamma i förskolan om uteverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Renström; [2018]
    Nyckelord :Lärande utomhus; vinter; skogen; förskola; pedagogiskt förhållningssätt; medforskande; lek utomhus; utelek;

    Sammanfattning : Rapporten redovisar en kvalitativ studie med intervju som metod. Studiens syfte var att fördjupa kunskapen om hur uteverksamheten bedrivs i den samtida förskolan. LÄS MER