Sökning: "Barn och ungdomspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Barn och ungdomspedagogik.

  1. 1. Flerspråkig ungdom : i en guatemalansk högstadieskola

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier; Umeå universitet/Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Ingegärd Norberg; [2013]
    Nyckelord : code-switching ; spanglish ; code-switching ; flerspråkighet; spanglish ; succesiv bilingualism;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats är baserad på en undersökning med hjälp av åtta lärare i en högstadieskola i Guatemala. Studien syftade till att ta reda på hur lärarna i bergsbyn upplever att flerspråkigheten har utvecklats och om språkliga influenser från andra kulturer har märkts i elevernas språkbruk. LÄS MER

  2. 2. "Ingen gör jobbet åt oss" : Fritidspedagogers uppfattning om Skollagens direktiv för verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Josefin Sundberg; [2013]
    Nyckelord :lärande; utveckling; meningsfull fritid; rekreation; fritidspedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om fritidspedagoger har möjlighet att leva upp till skollagens intentioner med fritidshemmets rådande ramfaktorer. Studien bygger på kvalitativ metod och datainsamlingen är genomförd med kvalitativa intervjuer. Informanterna är fem yrkesverksamma fritidspedagoger. LÄS MER

  3. 3. Att vinna eller försvinna när alla får varsin dator : En-till-en-satsningar och dess inverkan på delaktighet, självbild och lärande för gymnasieelever i behov av särskilt stöd

    Master-uppsats, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Annelie Selberg; [2013]
    Nyckelord :ICT; Information and Communication Technology; learning tools; computer; laptop. one-to-one; inclusion; participation; self-esteem; special educational needs; IT; IKT; Informations- och kommunikationsteknik; lärverktyg; dator; en-till-en; inkludering; delaktighet; självkänsla; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how high school students felt that the computer helped or hindered participation and self-esteem in the learning situation and if the students experienced any differences between when they had been relatively alone in using a computer compared to when everyone had their own computer. The starting point was the national one-to-one projects made to give every student access to a personal computer and how it affected students in special educational needs and previous research. LÄS MER

  4. 4. Sylvie Ekstål Lundstedt och Ulrika Magnusson En studie kring informations- och dokumentationsutbyte vid övergång mellan år fem och sex i grundskolan : – att överlämna och ta emot information och dokumentation

    Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Sylvie Ekstål Lundstedt; Ulrika Magnusson; [2013]
    Nyckelord :bedömning; dokumentation; grundskola; information; IUP; matriser; mottagande; muntlig överföring; skriftliga omdömen; åtgärdsprogram; överlämnande;

    Sammanfattning : Utifrån vårt formulerade syfte har vi undersökt vilken dokumentation och information som överförs och under vilka former den överlämnas när elever byter skola. Vi har även avsett synliggöra pedagogers tankar kring dokumentation och information samt formerna för överlämningen. LÄS MER

  5. 5. Sker mobbning i förskolan? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Veronika Brännlund; Isabella Nygårdh; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER