Sökning: "Barn perspektiv på rasten"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Barn perspektiv på rasten.

  1. 1. Rasten - en transportsträcka, ren avkoppling eller pedagogisk verksamhet?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Joakim Lind; Simon Gillberg; [2023-10-19]
    Nyckelord :Situerat lärande; praktikgemenskaper; legitimt perifert deltagande; sociala relationer; socialt lärande; rastverksamhet; förhållningssätt; fritidshemmet; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur lärare i fritidshem ser på rastverksamhet och om rasten eventuellt kan bidra till att eleverna utvecklar sociala relationer och socialt lärande. Vi har i vårt arbete utgått ifrån det situerade perspektivet samt barndomssociologin som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  2. 2. Skolrasten : en kvalitativ studie ur barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Sanna Björup; Sofia Björup; [2020]
    Nyckelord :Play; children; interplay; school; empowerment; recess; health; psychosocial environment; Lek; barn; samspel; skola; egenmakt; rast; hälsa; psykosocial miljö;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien baseras på aktuell forskning om barns hälsa, sociala utveckling och samspel. Barndomen kan vara avgörande för en individs framtida hälsa. Skolan är under denna tidsperiod en viktig arena som når ut till större delen av landets barn. LÄS MER

  3. 3. Rastverksamhet : En studie om förebyggande konflikthantering och konfliktlösning i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Andreas Oueis; [2019]
    Nyckelord :rastverksamhet; konflikthantering; konfliktlösning; lek;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att belysa hur viktigt det är med rastverksamhet på skolor och hur skolor kan använda sig av rastverksamheten till att förebygga konflikter, öka gemenskapen och bidra till ett hälsosammare liv för barnen. Studiens syfte är att få en inblick i fritidslärarnas arbetssätt, få syn på hur rastverksamheten organiseras och fritidslärarnas sätt att arbeta med konflikthantering. LÄS MER

  4. 4. ”… och alla lärare tyckte det var jättekul, men ingen ville hjälpa till.” : Pedagogers tankar om raster och mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellinor Ekmark; Linda Fares; [2016]
    Nyckelord :recess; organized recess; bullying; conflicts; gender; exclusion; rast; organiserad rast; mobbning; konflikter; genus; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera pedagogers syn och åsikter kring mobbning på skolgården och hur de vill arbeta för att motverka detta; genom till exempel övervakning eller rastverksamhet. Vi ville även undersöka om pedagoger upplevde att det fanns en skillnad mellan flickor och pojkars mobbning, och om detta påverkade deras arbete på rasten. LÄS MER

  5. 5. Rastverksamhet : Fritidslärares verktyg för att skapa mening och trygghet tillsammans med barnen

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Anna Arebo; Elisabet Svan; [2016]
    Nyckelord :rastverksamhet; rastaktivitet; fritidslärare; barn; rörelse; konflikt; lärande; le;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att skapa kunskap om vad rastverksamhet kan bidra till utifrån fritidslärares erfarenheter. Rastverksamhet har blivit allt vanligare med tiden och vi ville undersöka hur det kommer sig att det blivit så populärt och vad syftet med rastaktiviteter är. LÄS MER