Sökning: "Barn som förstör leken"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Barn som förstör leken.

  1. 1. Jag får inte vara med! : En studie som undersöker den inkludering och exkludering som förekommer i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Brink; Nathalie Haugen; [2016]
    Nyckelord :lek; inkludering; exkludering;

    Sammanfattning : Barns gemensamma lek präglas av ett genuint samspel som bland annat kräver kunskap om de sociala lekregler som krävs för att driva leken framåt. Inkludering och exkludering blir därför två centrala begrepp när det kommer till leken och vilka som får vara med och inte. LÄS MER

  2. 2. Dominanta flickor och husliga pojkar : En studie om fyraåringars positionering och makt i förskolans hemvrå

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Johansson; Camilla Forsell; [2014]
    Nyckelord :Genus; Positionering; Makt; Flickor; Pojkar; Struktur; Lek; Hemvrå; Diskurs;

    Sammanfattning : "Pojkar bara bråkar och förstör, det är inte roligt att leka med dem" - Yasmin, Hedda och Felicia 9 år (Henkel, Tomicic 2009, s. 115). Vår studie har i syfte att studera om pojkar och flickor positionerar varandra olika utifrån genus. Vår utgångspunkt är att kön är socialt konstruerat (SOU 2006:75, s. LÄS MER

  3. 3. främjande av goda kamratrelationer i förskolan - pedagogers och barns berätteleser

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Marika Magnusson; [2011]
    Nyckelord :kamratrelationer; förskolepedagoger; förskolebarn och sociala relationer;

    Sammanfattning : I uppsatsen är syftet att ta reda på: Hur pedagoger ska kunna understödja goda kamratrelationer och vad barnen anser vara en god kamratrelation. Uppsatsen genomförs genom att några pedagoger på två förskolor intervjuas om hur de i sitt arbete understödjer goda kamratrelationer, även sju barn intervjuas för få se deras syn på hur en bra kamratrelation och även hur sämre relation är enligt barnen. LÄS MER

  4. 4. Barn som har svårt för att leka med andra barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Eva Larsson; [2006]
    Nyckelord :inåtvända barn; utagerande barn; barn som har svårt att leka; barn som behöver extra hjälp; förskolemiljön;

    Sammanfattning : Ett antal förskollärare har intervjuats om sin syn på barn som har svårt att leka med andra barn. Pedagogerna har en samstämmig bild av att dessa barn oftast reagerar med att antingen dra sig tillbaka eller med att bli utagerande vid kamratkontakt. LÄS MER