Sökning: "Barn som utmanar i förskolan examensarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Barn som utmanar i förskolan examensarbete.

  1. 1. Implementering av lågaffektivt förhållningssätt i förskolan - en kvalitativ studie av ett utvecklingsarbete

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pernilla Kjellgren; Malin Jonsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete:15 hpProgram och/eller kurs:Specialpedagogiska programmet SPP610Nivå:Avancerad nivåTermin/år:Ht 2018Handledare:Liisa UusimäkiExaminator:Lars-Erik OlssonRapport nr:HT18-2910-282-SPP610Nyckelord:Lågaffektivt förhållningssätt, implementering, förskola, relationellt perspektiv, sociokulturellt perspektiv och tematisk analys. Syfte:Studiens syfte var att undersöka hur lågaffektivt förhållningssätt i förskolan påverkar barn som hamnar i problemskapande situationer. LÄS MER

  2. 2. Gynnsamma lärmiljöer för barn inom autismspektrumtillstånd - En systematisk litteraturstudie i förskolans kontext

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Petera Hissa; Sara Ceder; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete: 15 hpProgram och/eller kurs: Specialpedagogprogrammet SPP610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht/2018 Handledare: Katharina Jacobsson Examinator: Lars-Erik OlssonRapport nr: HT18-2910-280-SPP610Nyckelord: Autismspektrumtillstånd, gynnsam lärmiljö, förskolaBakgrund: Förskolan har som uppdrag att erbjuda barnen en trygg miljö som utmanar till lek och aktivitet och verksamheten skall anpassas till alla barn och de barn som kortvarigt eller varaktigt är i behov av mer stöd skall få detta inom den ordinarie verksamheten (Skolverket, 2016). Denna studie har fokus på barn inom autismspektrumtillstånd i förskolans kontext. LÄS MER

  3. 3. Yngre barns intra-aktion med ett matematiskt material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sarah Wennerberg; [2015]
    Nyckelord :agentisk realism; intra-agera; matematik; matematiskt material; yngre barn;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om de yngre barnens intra-aktion med ett matematiskt material i förskolan i form av ett sorteringsmaterial samt om detta material utmanar barns matematiska tänkande utan instruktioner från en vuxen. Här är det barnets görande som står i fokus. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers roll i barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Christin Andersson; Marie-Louise Åkesson; [2009]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Läroprocess; Samspel; Reflektion; Dokumentation;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur fem verksamma pedagoger resonerar om sin roll i barns lärande. Syftet med studien är att få syn på pedagogers olika uppfattningar och hur de på olika sätt beskriver sin tolkning av begreppet lärande samt vilka förutsättningar de skildrar att de ger för att barnet skall upptäcka och få förståelse för lärande. LÄS MER

  5. 5. Historia om grönsakslandet eller Vems potatis är störst?

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Irina Teider; Yuliya Tomilenko; [2008]
    Nyckelord :aktiva och nyfikna barn; natur; kolonilott; forskning; experiment; lärande;

    Sammanfattning : Vi fick bekanta oss med en miljö som ger barnen nya möjligheter att upptäcka, forska och experimentera. Vi kunde se att den delen av utemiljön som den lilla kolonilotten är bidrar till barnens utveckling och lärande. Dessutom utvecklas barnens ”förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp” (Lpfö 98, s. 37). LÄS MER