Sökning: "Barn syn förr"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Barn syn förr.

  1. 1. "Familjer vill ju inget annat än att ha dialog med varandra" : Möjligheter och hinder för familjeterapi förr och nu - erfarna terapeuters syn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Lena Holm; Åsa Norgren; [2019]
    Nyckelord :familjeterapi; familjeterapeuter; relationer; historik; Bronfenbrenner; utvecklingsekologi; Barn- och ungdomspsykiatri; Socialtjänst; NPM; attityder; kvalitativ uppsats; tematisk analys;

    Sammanfattning : Ett syfte med denna kvalitativa studie var att undersöka erfarna familjeterapeuters syn på hinder och möjligheter för familjeterapins tillgänglighet i Sverige från 1970-tal till nutid. Ett annat syfte var att undersöka erfarna familjeterapeuters syn på familjers attityder till familjeterapi över tid. LÄS MER

  2. 2. Från dagis till förskola, vad gör skillnad? En studie om lärares utsagor om förskolans verksamhet över tid

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Siv Åkesson; [2009-11-12]
    Nyckelord :förskolan idag; barnets eget perspektiv; socialt samspel och delaktighet; lärande och omsorg; läroplan;

    Sammanfattning : Studien belyser förskolans utveckling över tid i ett sociokulturellt perspektiv, med fokus från 1970-talet fram tills idag (2009). Syftet med studien är att analysera och diskutera vilka betydelsefulla aspekter av förskolans verksamhet som lärarna uttrycker i sina utsagor samt identifiera om och hur lärare anger några skillnader i verksamheten, i daghemmet förr och i förskolan nu. LÄS MER

  3. 3. Fri lek men på vems villkor? : En studie om lekens förutsättningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :Annette Sandin; Viveca Ogenbland; [2009]
    Nyckelord :Barns lek; förskola; förutsättningar;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte har varit att undersöka förutsättningarna för barns lek i förskolan samt att belysa pedagogens syn på leken och hur den förändrats över tid. I vår litteraturstudie framkom att samhällets skiftningar har påverkat synen på lek och att leken ses som viktig i förskolan, men att den inte prioriteras. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers deltagande i leken - Förskolebarn och pedagoger berättar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Dianah Brynell; Sofia Stavebring; [2009]
    Nyckelord :Lek; Barns perspektiv; Pedagogers deltagande; Styrning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser pedagogers deltagande i leken sett ur barns och vuxnas perspektiv. Syftet med examensarbetet är att tydliggöra barns syn på pedagogens deltagande i leken på förskolan. Syftet är också att synliggöra pedagogens tankar kring sitt eget deltagande i leken för att kunna jämföra de olika perspektiven. LÄS MER

  5. 5. Det var bättre förr- En kvalitativ studie om pedagogers tankar om koncentrationssvårigheter

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Hallberg; [2009]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; ADHD; Systemteori; Str;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att ge en bild av pedagogers tankar kring sambandet mellankoncentrationssvårigheter och lärandemiljön. Följande frågeställningar har använts; Vilken syn har pedagogerna på koncentrationssvårigheter hos eleverna? Hur beskriver de att de arbetar för att möljiggöra en god lärande miljö för elever med koncentrationssvårigheter? Vad tycker de är viktigt att tänka på då man bemöter barn med koncentrationssvårigheter?Vi tittade även på om det fanns någon skillnad mellan uppfattningarna hos pedagogerna i de olikaåldersgrupperna. LÄS MER