Sökning: "Barn- och ungdomslitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden Barn- och ungdomslitteratur.

  1. 1. ”Och med granskogen följer mörker” Natursyn i två barnlitterära bilderböcker av Lars Lerin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Oskar Jonsson; [2022-02-17]
    Nyckelord :Lars Lerin; Ekokritik; Barn- och ungdomslitteratur; Bilderböcker;

    Sammanfattning : This thesis examines which attitudes towards nature can be found in two contemporary children’s picture books by Swedish artist and author Lars Lerin. The questions posed further concern whether there are visible differences between the attitudes in the two books and whether there is a didactic attempt to influence the reader in a certain direction. LÄS MER

  2. 2. Barn- och ungdomslitteratur i engelskundervisningen : En kvalitativ intervjustudie med fyra engelsklärare för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Helena Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Children s literature; English teaching; English teachers; Grades 4-6; Language development; Barnlitteratur; engelsklärare; engelskundervisning; språkutveckling; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning om skönlitteratur i undervisningen och vilka fördelar det ger att använda barn- och ungdomslitteratur i undervisningen av engelska som andraspråk. Däremot verkar barn- och ungdomslitteratur användas i engelskundervisningen i begränsad omfattning och de aktiva lärare jag mött under min lärarutbildning använder främst läromedel. LÄS MER

  3. 3. Billie Upptäcker Mens

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Sophie Åström; [2022]
    Nyckelord :Menstruation; Mens; Barn- och ungdomslitteratur; Bilderbok; Semiotisk bildanalys; Visuell kommunikation; Grafisk Design;

    Sammanfattning : Mens, denna otroligt naturliga kroppsfunktion, omges fortfarande av både tabu, skam och kunskapsluckor. Trots att vi kommit lång väg i att prata mer öppet om mens finns det en tystnadsnorm som bidrar till att många unga känner sig helt oförberedda vid första mensen. Problemet sitter bl.a. LÄS MER

  4. 4. ”Har det aldrig slagit henne att jag är tyst, men inte beter mig tyst?” : En narratologiskt influerad analys av tystnaden i Kärleken vi inte förstår och Alla är ledsna nuförtiden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Line Larsson; [2022]
    Nyckelord :Bart Moeyaert; It s Love We Don t Understand; Everyone s Sorry Nowadays; silence; narrative perspective; Maria Nikolajeva; children s literature; young adult fiction; YA; Bart Moeyaert; Kärleken vi inte förstår; Alla är ledsna nuförtiden; tystnad; berättarperspektiv; Maria Nikolajeva; barn- och ungdomslitteratur; barnlitteratur; utländsk barnlitteratur;

    Sammanfattning : In this paper, I study the silence in Bart Moeyaert’s two novels Kärleken vi inte förstår (eng. It’s Love We Don’t Understand, 1999) and Alla är ledsna nuförtiden (eng. Everyone’s Sorry Nowadays, 2018) with the help of Maria Nikolajeva’s theories of narrative perspective. LÄS MER

  5. 5. HBTQ+-personer i skolans litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Müller; My Isvoosig; [2022]
    Nyckelord :barnlitteratur; grundskolan; HBTQ -personer; heteronormativitet; könsidentitet; könsnormer; normer; normkritik; queer; queernormer; queerperson; queerperspektiv; sexuell läggning; stereotyp; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats beskriver HBTQ+-personers gestaltning i barnlitteratur. Studien utgörs av karaktärs- och bildanalyser på sex olika HBTQ+-karaktärer från fyra olika barnböcker. LÄS MER