Sökning: "Barnboken genus normer"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Barnboken genus normer.

  1. 1. Flickan i barnboken : En analys av tre utvalda barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lina Fryk; [2019]
    Nyckelord :Gender; norms; character; children’s books; Genus; normer; karaktär; barnböcker;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how young girls have been portraited in children's literature in the last 40 years. Find out how young girls are portrayed in literature for children. LÄS MER

  2. 2. "Hur vi läser boken och vad vi gör den till är det viktiga”. : Barnbokens funktion i förskolan ur ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anneli Frick; Mona Wernersson; [2016]
    Nyckelord :barnbok; genus; förskola och pedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Bakgrunden  I den teoretiska bakgrunden belyser vi vad pedagoger enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2010) har i uppdrag att jobba med utifrån genus och normer. Vidare berörs barnbokens historia där boken hade som uppgift att fostra barn (Kåreland 2015, s. 21) samt barnbokens funktion där exempelvis Granberg (1996, ss. LÄS MER

  3. 3. Från könsroller till queer - En studie om hur genus och familjekonstellationer har förändrats i barnböcker mellan 1985-1995 och 2004-2013.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erika Stolt; Claudine Ellis Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Genus; könsroller; familjekonstellationer; barnböc;

    Sammanfattning : Syfte:barnböcker från perioden 1985-1995 och jämföra dem med hur det ser ut i perioden 004-013.Huvudfråga:Hur har genus, könsroller och familjekonstellationer i barnböcker förändrats mellan perioderna 1985- 1995 och 004-013?Vad kan förändringen bero på?Hur ser efterfrågan på barnböcker som handlar specifikt om genus, könsroller och olika familjekonstellationer ut?Hur kan barnboken användas som hjälp för att prata med barn om genus, könsroller och familjekonstellationer?Metod och material:och analyserat , sju från perioden 1985-1995och sju från perioden 004-013. LÄS MER

  4. 4. Hen - tillgång eller nonsens? : Lärares attityder till genusarbete och könsneutrala benämningar i förskola och förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emma Davidsson; Thérése Eriksson; [2012]
    Nyckelord :Genus; kategorisering; hen; attityder; förhållningssätt; sociokulturell; förskola och förskoleklass.;

    Sammanfattning : Sällan har ett litet ord på tre bokstäver skapat så stor debatt som hen gjort det senaste året. Begreppet är inte nytt, men har fått en nytändning i och med lanseringen av barnboken Kivi och monsterhund (Lundqvist 2012) som använder ordet flitigt. LÄS MER

  5. 5. Han och hon i barnboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christel Persson; Camilla Andersson; [2011]
    Nyckelord :Barnböcker; genus; könsroller; normer; stereotyp;

    Sammanfattning : AbstractFörhållningssättet till genus är centralt i pedagogers arbete med barn, då det enligt läroplanen är förskolans uppdrag att arbeta för jämlikhet samt att motverka traditionella könsmönster (Lärarens handbok, 1998). Idag används barnböcker som en del av förskolans pedagogiska verksamhet, både gällande underhållning och ur ett mer centralt och lärorikt syfte. LÄS MER