Sökning: "Barnboken"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade ordet Barnboken.

  1. 1. Igenkänning i barnboken utifrån diskrimineringsgrunderna. : Skillnaden från då till nu

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sabine Amar; Kim Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; barnböcker; illustrationer; diskrimineringsgrunder; igenkänning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine if there is an opportunity for children to recognize themselves in illustrations in children's literature and to see whether there are changes over time. The study is based on the grounds of discrimination in the analysis. LÄS MER

  2. 2. Barnboken och högläsning i förskolans verksamhet : En kvalitativ studie utifrån förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Holmblad; Terese Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barnböcker; högläsning; förskolan; samspel; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare resonerar kring barnboken och högläsningens betydelse i relation till barns lärande och utveckling. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet och är en kvalitativ studie. LÄS MER

  3. 3. Mosshumlan hjälper djuren : En barnbok om rödlistade djur som kan stödja förskollärare i undervisningen om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Stark; Emilia Sjödin; [2023]
    Nyckelord :Children´s book; didactics; preschool teacher; sustainable development; red listed animals; sociocultural perspective; Barnbok; didaktik; förskollärare; hållbar utveckling; rödlistade djur; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Idag råder en global problematik i miljön och i det förändrade klimatet, vilket påverkar allt levande på vår planet. Det krävs därför att människan anpassar sina handlingar för att växla om till en hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. En barnbok om funktionsvariationen ADHD -Attention Deficit Hyperactive Disorder : Processen bakom skapandet av en informativ barnbok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Backlund; Matilda Danielsson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; children s book; children s literature; disability; preschool; ADHD; barnbok; barnlitteratur; funktionsvariation; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en informativ barnbok kring funktionsvariationen ADHD, som ska fungera som ett verktyg för förskollärare i undervisningstillfällen med barnen. Aspirationen är att barnboken ska bidra till en kunskap om och förståelse för funktionsvariationer samt motverka utanförskap i förskolan. LÄS MER

  5. 5. I barnbokens värld - vägar in i barnboken och vidare ut i världen. : Förskollärares didaktiska resonemang och pedagogiska arbete med att levandegöra barnboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Persson Fredin; Natalie Österberg; [2023]
    Nyckelord :Play world; play pedagogy; imaginary worlds; play; children s book.; Lekvärld; lekpedagogik; föreställningsvärldar; lek; barnbok.;

    Sammanfattning : I denna studie vill vi bidra med kunskap om hur man kan använda barnboken som redskap i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med att levandegöra barnböcker i förskolemiljön. LÄS MER