Sökning: "Barncentrerat perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Barncentrerat perspektiv.

  1. 1. Delaktighet vid vård och behandling utifrån barns perspektiv : En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Jonna Jarnestål; Stephanie Liberg; Julia Skönås; [2023]
    Nyckelord :Participation; Children s perspectives; Child-centered care; Hospitalized children; Delaktighet; Barns perspektiv; Barncentrerad vård; Barn på sjukhus;

    Sammanfattning : Barns rätt till delaktighet i sin vård och behandling framhålls av barnkonventionen, riktlinjer för hälso- sjukvåden och svensk lagstiftning. Delaktighet i vården har stor betydelse för barnens välbefinnande och hälsa då delaktighet bidrar till en känsla av kontroll som minskar oro och stress vilket också stärker barnets självkänsla i att kunna hantera andra stressfyllda händelser senare i livet. LÄS MER

  2. 2. Att vårda barn med en cancersjukdom : En litteraturstudie om sjuksköterskans upplevelser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Lydia Hägg; [2023]
    Nyckelord :Barn; cancer; kommunikation; sjuksköterskor; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flera barn insjuknar och dör i cancer i världen varje år och dessa barn behöver vård av sjuksköterskor samt andra professioner. Att arbeta och vårda barn med cancer handlar inte bara om att vårda barnet utan även familjen. LÄS MER

  3. 3. Spontan undervisning : Undervisning på barnens villkor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Robert Folmeus; Åse Lindblom; [2022]
    Nyckelord :förskollärare; barncentrerad; stöttande; nuläge; spontan undervisning; selfreport;

    Sammanfattning : Inledning Läroplanen för förskolan (Lpfö 18) beskriver att förskolläraren ska ansvara för undervisningen i förskolan, samt att undervisning kan ske i spontana situationer. Beskrivningen av undervisning i förskolan som en målstyrd process som enligt läroplanen för förskolan (Lpfö 18) kan ske i spontana situationer upplevs som intressant då det verkar saknas konkreta beskrivningar av vad spontan undervisning innebär. LÄS MER

  4. 4. Distriktssköterskans förebyggande stödjande åtgärder i samband med vaccination av skolbarn : Att hjälpa barn ta kontroll över sin oro

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Camilla Albinsson; Anna Widén; [2022]
    Nyckelord :children; fear; pain; anxiety; vaccination; participation; child s perspective; school environment; barn; rädsla; smärta; oro; vaccination; delaktighet; barnperspektiv; skolmiljö;

    Sammanfattning : Ett svenskt skolbarn får under sina första 16 levnadsår tolv vaccinationer om vaccinationsprogrammet följs. Många barn, framför allt yngre, är rädda för nålar och den smärta de kan orsaka. Forskning visar att det finns ett samband mellan grad av rädsla och smärtupplevelse. LÄS MER

  5. 5. ”En bild säger mer än tusen ord” - Föräldrars uppfattning av bildstöd vid vanligt förekommande procedurer : En enkätstudie inom barnsjukvården

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsa

    Författare :Anna Carlström; Mia Schilström; [2021]
    Nyckelord :Children; Picture Support; Procedure Preparation; Parents; Information; Barn; Bildstöd; Procedurförberedelse; Föräldrar; Information;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barnperspektiv och barns perspektiv är grundläggande för ett barncentrerat förhållningssätt där barnet respekteras och tillåts vara delaktig. Vården ska utformas och genomföras i samråd med barnet och föräldrarna vilket ställer krav på vårdpersonalen att ge individanpassad information utifrån barnets förutsättningar. LÄS MER