Sökning: "Barndomsdiskurs"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Barndomsdiskurs.

  1. 1. Barns tidiga läslärande : En studie av forskning och metoder för tidigt läslärande ur ett barndomssociologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning; Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Samhällsvetenskapliga fakulteten

    Författare :Moa Wester; [2010]
    Nyckelord :Läslärande; barndomssociologi; diskurs; barndomsdiskurs; tidig läsning; literacy; förskola; barn; barndom; makt; det naturliga barnet; det kompetenta barnet.;

    Sammanfattning : Ur ett barndomssociologiskt perspektiv studeras i denna uppsats tre riktningar i forskningen om barns läslärande samt de metoder som bygger på denna. De tre riktningarna är: Traditionell pedagogisk och psykologisk forskning om barns läslärande; Emergent literacy/Early literacy samt Literacy from infancy. LÄS MER

  2. 2. Barndomsdramat : Barndomsdiskurser och existentiella frågor i TV-dramatik för barn

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Maria Katerine Larsson; [2008]
    Nyckelord :Barndomsdiskurs; barnpublik; TV; barn-TV; TV-dramatik; barnkultur; emotionella responser; existentiella frågor; det barnkulturella fältet; populärkultur; kapital; public service; det goda barnet; det onda barnet; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Mitt syfte är att undersöka TV som barnkulturellt medium; var det befinner sig på det barnkulturella fältet, vilka emotionella responser det förmår väcka hos sin publik och hur både diskurser om barn och barndom och existentiella frågor formuleras i TV-dramatik för barn. Jag har analyserat fem TV-serier (Vi på Saltkråkan (1964), Ebba och Didrik (1990), Barnens detektivbyrå (1991), Du måste förstå att jag älskar Fantomen (1981) samt Rädda Joppe – död eller levande (1985)) med fokus på just barndomsdiskurser och existentiella frågor. LÄS MER

  3. 3. Utelek i Trancoso och Göteborg : En komparativ studie om barns utelek och vänskapsrelationer

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Natalie Davet; [2007]
    Nyckelord :Utelek; tvärkulturell; barnperspektiv; diskurs; barndomsdiskurs; kontextualitet; genus; makt; tillhörighet; vänskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att lyfta fram några barns egna tankar om lek och vänskap och undersöka vad dessa värderingar och konkreta handlingar kan säga om a) skillnader och likheter över kulturgränser, b) hur barnen upplever och påverkar maktfördelningen genom leken och genom sina kamratrelationer samt c) vad gruppfördelning, rollfördelning och val av lekkamrater kan säga om tillhörighet och gruppens inneboende genusrelationer. Studien är komparativ och gäller barn i Sverige och Brasilien. LÄS MER