Sökning: "Barndomsgeografi"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Barndomsgeografi.

  1. 1. “First year Evergirl at your service! So a couple of rules …” : En barnkulturell studie om fangemenskapens plats, rum och dialog med utgångspunkt i hemsidan Schoolforgoodandevil.com.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Ida Sääf; [2020]
    Nyckelord :Barnkultur; fangemenskap; barnkulturella platser och rum; fandom; fankultur; fandomstudier; dialog; digitala rum; School for Good and Evil; Soman Chainani; netnografi; social nätverksanalys; barndomsgeografi; heterotopia;

    Sammanfattning : Denna studie har fokuserat på villkor, kontroll och reglering av den barnkulturella platsen Schoolforgoodandevil.com och hur den tänkta målgruppen av barn rör sig inom platsen och dess rum. LÄS MER

  2. 2. Man behöver superkrafter för att kunna skapa : Digitala gåturers åskådliggörande av barns möjligheter till skapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecca Fjellvik; Beatrice Hallgren; [2020]
    Nyckelord :Preschool; children s culture; childhood sociology; childhood geography; digital walks; children s perspective; children s places; children s own free creatings; aesthetics; Förskola; barnkultur; barndomssociologi; barndomsgeografi; digitala gåturer; barns perspektiv; barns platser; eget fritt skapande; estetik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om barn i enlighet med FN:s konvention om barns rättigheter har möjlighet till att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet i förskolans utbildning samt om de utifrån läroplanen ges tid, rum och ro till eget skapande. Studien syftar till att undersöka hur barn åskådliggör sina möjligheter till eget/fritt skapande, vilket skapande som barnen anser vara viktigt och vad de väljer att framhäva samt i vilken form skapandet tar sig uttryck. LÄS MER

  3. 3. “Ursäkta ljudet men vi musikar” En studie av barns skapande av barndom med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmy Hansson; Jenny Johansson; [2019]
    Nyckelord :Barndom; Barndomssociologi; Barndomsgeografi; Förskola; Musiksociologi; Musicking;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera musikens betydelse för barns görande av sin egen barndom, där barn ses som sociala och kompetenta aktörer. Ur ett barndomssociologiskt och musicking perspektiv, analyserar vi vad som sker i mötet mellan barn och musik i en förskolekontext där barn samspelar med andra. LÄS MER

  4. 4. ”Jag kan läsa! Men bara i böcker utan text.” En etnografisk studie om bilderbokens och läshörnans betydelse för de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Svensson; [2019]
    Nyckelord :barndomsgeografi; bilderbok; etnografi; förskola; kamratkultur; kommunikation; lek; literacy; läsmiljö; vänskapsrelationer;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar huvudsakligen till att undersöka vad de yngsta barnen på förskolan upplever och erfar genom att befinna sig i läshörnan utan vuxenstöd, samt vad bilderboken skapar och bidrar till i barns vardagsliv. För att uppnå mina syften tillämpade jag en kvalitativ metod i form av en etnografisk fältstudie, där jag med hjälp av deltagarobservationer och korta tematiskt inriktade intervjuer samlade in mitt empiriska material. LÄS MER

  5. 5. Barn utforskar sin förskolegård : Förskolebarns perspektiv på sin utemiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eva Fonad; Mona Carlsson; [2016]
    Nyckelord :preschool yard; childhood geography; conversations walks; childrens perpective; förskolegård; barndomsgeografi; samtalspromenader; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Vårt intresse för utemiljön uppstod då vi såg, genom erfarenheter av arbete på förskolor, att många förskolegårdar inte alltid tilltalade barnen. Några gårdar såg inte inspirerande ut och barnen visste inte vet vad de skulle göra. LÄS MER