Sökning: "Barnens röst i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Barnens röst i skolan.
1. En talande skillnad : Fallstudie av en övergång från förskolan till särskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Förskoleklassen är sedan 2018 en del av den obligatoriska skolan och skolplikten börjar sedan dess att gälla från den hösten det året barnen fyller sex år. FNs barnkonvention blev lag 2020 vilket förpliktigar Sverige att följa den. LÄS MER
2. "Stämningen i den nya klassen är så tråkig, nedstämd och deprimerande..." : Barns perspektiv på byte till en specialutformad skola för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättninger... en narrativ analys.
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöktes hur barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar beskriver flytten från en vanlig skola till en specialutformad skola. Det undersöktes i vilken utsträckning barnets perspektiv beaktades under processen av skolbytet. LÄS MER
3. ”Stämningen i den nya klassen är så tråkig, nedstämd och deprimerande…” : Barns perspektiv på byte till en specialutformad skola för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar… en narrativ analys
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöktes hur barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar beskriver flytten från en vanlig skola till en specialutformad skola. Det undersöktes i vilken utsträckning barnets perspektiv beaktades under processen av skolbytet. LÄS MER
4. Högläsning i förskolan och skolan : En kvalitativ studie kring lärares arbete med högläsning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur lärarna arbetar för att få barn engagerade i högläsningen i både förskola och skola. Vi har valt en kvalitativ studie där vi har använt oss av intervjuer samt observationer som metod. LÄS MER
5. Vi är äntligen fria! : En studie i hur barn upplever övergången från att ha varit papperslös till att få permanent uppehållstillstånd.
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här uppsatsen kommer att handla om flyktingbarns upplevelser av hur det är att vänta på permanent uppehållstillstånd och hur de upplever livet som papperslösa eller asylsökande. I en flyktingsituation som de befinner sig i, ställs flyktingbarnen för nya utmaningar och situationer. LÄS MER