Sökning: "Barnet och miljön mONTESSORI"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Barnet och miljön mONTESSORI.
1. Vasalunds Montessoriförskola
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Förskolan är en plats som har en stor vikt i ett barns liv. en plats där en enorm utveckling och inlärning sker, varje dag. därför är förskolans utformning oerhört viktig för att den ska kunna fylla just funktionen som en plats för utveckling och inlärning. LÄS MER
2. Arabesquen : En kulturskola i älvsjö
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Projektet tar sin utgångspunkt i Maria Montessoris teorier om barn och lärande. -Hur kan vi ge barnet frihet? frågar hon i sin bok ”Spontaneous Activity in Education”. Stockholms kulturskola bygger på frivillighet och dess mål är att tillgängliggöra kultur för alla barn. LÄS MER
3. Pedagogers syn på och arbete med barns inflytande i förskolan : Skillnader och likheter mellan Montessori - och Reggio Emilia pedagogiken
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på vilken syn pedagogerna har på barns inflytande samt hur förskolorna jobbar med barns inflytande. Vi ville även se om det fanns några tydliga likheter och/eller skillnader mellan de olika pedagogiska inriktningarna. LÄS MER
4. Barn och bokstavsinlärning i olika pedagogiska verksamheter. : Exemplen: Montessori, Reggio Emilia samt kommunal skola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Sammandrag Syftet med mitt arbete är att jämföra hur bokstavsinlärning kan se ut i en Montessori förskoleklass, Reggio Emilia-inspirerad förskoleklass samt en årskurs etta i en kommunal skola. Jag vill ta reda på om det finns tydliga likheter/skillnader mellan de olika verksamheterna och hur det påverkar barnets fortsatta läs- och skrivinlärning. LÄS MER
5. Lärarrollen, barninflytande och den förberedda miljön sett i två olika pedagogiska verksamheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vi har undersökt hur man inom en Reggio Emilia förskola och en montessoriförskola arbetar utifrån aspekter som lärarrollen, barninflytande och den förberedda miljön. Våra frågeställningar är: Hur är miljön utformad utifrån aspekter som barnanpassning och inspiration för barnen på en Reggio Emiliaförskola och en Montessoriförskola? På vilket sätt har barnen inflytande enligt pedagogerna på en Reggio Emiliainspirerad förskola och en Montessoriförskola? Vad har pedagogerna på en Montessoriförskola och på en Reggio Emilia inspirerad förskola för lärarroll och hur ser de själva på den? Vi har gjort observationer och intervjuer på två förskolor. LÄS MER