Sökning: "Barnets första möte med förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Barnets första möte med förskolan.

  1. 1. Barnens första möte med en helt ny värld : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av och arbete med introduktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alva Johansson; [2023]
    Nyckelord :Introduction; preschool teachers work; safety; the attachment theory; parent.; Introduktion; förskollärares arbete; trygghet; anknytningsteorin; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om förskollärares erfarenheter av och arbete med introduktion för barn i förskolans verksamheter. Fyra förskollärare intervjuades på samma förskola men som arbetade på olika avdelningar. Semistrukturerade intervjuer användes som metod. LÄS MER

  2. 2. Hantering av friyta vid förskoleutbyggnad : samsyn och konfliktpunkter i synen på kvalité i förskolans utemiljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Niki Lindgren; [2020]
    Nyckelord :preschool; outdoor environment; development; learning; play; pedagogical quality; socialt samspel; barns utveckling; förskolegård;

    Sammanfattning : Förskolan har blivit symbol för den fysiska miljö där barn spenderar större delen  av sina första levnadsår. Förskolan har det senaste decenniet även blivit en del  av det svenska utbildningssystemet och är därmed barnets första möte med  formellt lärande, men lek och omsorg är andra viktiga dimensioner i  förskoleverksamhet. LÄS MER

  3. 3. Anknytning och trygghet i förskolan : sex pedagogers kunskap och tankar kring barns första möte med förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Ekery; [2018]
    Nyckelord :förskolan; anknytning; trygghet; pedagoger; inskolningsperiod;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några pedagoger säger sig arbeta med barnets första möte med förskolan. Jag vill se på hur dessa pedagoger säger sig arbeta med att barnen ska få en god anknytning till pedagogerna och hur de gör för att barnet ska få en trygg inskolningsperiod och vistelse i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Att mötas i varandras annanhet : En vetenskaplig essä om förskolan som komplex mötesarena av relationer, erfarenheter och föreställningar

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Britta Unefäldt; [2018]
    Nyckelord :Relationships; relationship building; relationship skills; child s perspective; otherness; horizon of understanding; encounters; assumptions; Relationer; relationsbyggande; relationskompetens; barnets perspektiv; annanhet; förståelsehorisont; möten; föreställningar;

    Sammanfattning : I min vetenskapliga essä beskriver jag självupplevda situationer som behandlar fyra barn i förskolan och pedagogernas agerande. Berättelserna handlar vid första anblick om pedagogers relationsbyggande och relationskompetens och huruvida de lyckas eller misslyckas att bemöta barnets behov och känslor. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers och föräldrars syn på anknytning och inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Micaela Nilsson; Elina Pölönen; [2015]
    Nyckelord :Anknytning; Förskola; Inskolning; Trygghet; Övergångsobjekt;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger och föräldrar ser på anknytning och inskolning i förskolan. Vi vill nå fram till den erfarenhet pedagoger och föräldrar har från barns första möte med förskolan, samt betydelsen av anknytning för barnets fortsatta tid på förskolan. LÄS MER