Sökning: "Barngruppens storlek och sammansättning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Barngruppens storlek och sammansättning.

  1. 1. Stress hör ihop med att vara förskollärare, man hinner aldrig allt : En kvalitativ studie om fem förskollärares upplevelser av stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Folkesson Haugskott; Susanna West; [2023]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; förskola; förskollärare; semistrukturerade intervjuer; stress; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt förskollärares upplevelser av stress i sin yrkesroll samt hur denna stress påverkar barnen och verksamheten. Tidigare forskning visar att 80 procent av förskollärare upplever att de inte hinner med sitt uppdrag på grund av olika faktorer, vilket i sin tur påverkar barnens möjlighet till undervisning och därmed deras möjlighet till utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. "Vi är ju någon slags reservfamilj här..." : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med att skapa trygga relationer till barnen i förhållande till barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Enoksson; Elin Ljung; [2023]
    Nyckelord :Relationer; Trygghet; Gruppstorlek; Förskola; Anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med en djupare kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa trygga relationer till barnen samt vilken betydelse barngruppens storlek har för relationsskapandet. Studiens berörda frågeställningar är: Hur beskriver förskollärare sitt arbete med att skapa trygga relationer till barnen? Vilken betydelse upplever förskollärare att barngruppens storlek har för relationsskapandet? Studien har genomförts med en kvalitativ ansats där sex yrkesverksamma förskollärare intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Tillgängligt är inte alltid nåbart : En kvalitativ studie om det pedagogiska materialets urval, placering och användning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anicka Yeh Hansen; Matilda Melin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; didaktiska övervägande; pedagogiskt material; möjligheter; begränsningar; kompetenta barnet; lek och samspel; kreativitet; självständighet.;

    Sammanfattning : Förskollärare har ett undervisningsuppdrag, det innefattar att även göra didaktiska övervägande gällande det pedagogiska materialet. Tidigare forskning kring förskollärares didaktiska val i relation till undervisningsmaterialets urval, placering och användning är begränsad. LÄS MER

  4. 4. Barngruppsstorlekens påverkan : En intervjustudie om förskollärares upplevelser av barngruppsstorlekens påverkan på det pedagogiska arbetet med särskilt fokus på barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jennifer Andersson; Jessica Zetterberg; [2022]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; förskola; pedagogiskt arbete; ekologisk systemteori; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Genom våra erfarenheter och genom hela utbildningen har vi läst och erfarit vad barn behöver för att lära och utvecklas. En aspekt som vi uppmärksammat är att barnantalet i en barngrupp kan vara av betydelse, både för det pedagogiska arbetet i förskolan samt för alla barnsutveckling och lärande, vilket också är studiens syfte. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling genom estetiska uttrycksformer: : En intervjustudie om förskollärares strategier och hinder i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Tsega Kidane; [2021]
    Nyckelord :Språkutveckling; estetiska uttrycksformer; förskola; ramfaktorer.;

    Sammanfattning : sammanfattning Syftet med denna studie var att via kvalitativa intervjuer med fem förskollärare undersöka hur förskolläraren arbetar med bild, drama och musik för att främja barns språkutveckling. Dessutom framkom det som begränsar och möjliggör förskollärarnas strategier i undervisningen. LÄS MER