Sökning: "Barnhälsovården"

Visar resultat 1 - 5 av 190 uppsatser innehållade ordet Barnhälsovården.

  1. 1. Det är dags att införa partnersamtal på alla BVC En kvalitativ studie om specialistsjuksköterskans erfarenheter av att identifiera och stödja nyblivna föräldrar med depression och ångest på BVC

    Magister-uppsats,

    Författare :Hanna Christensson; Maria Wernersson; [2020-11-24]
    Nyckelord :specialistsjuksköterska; postpartumdepression; ångest; nyblivna föräldrar; identifiera; stödja;

    Sammanfattning : Background: It is of great importance in the beginning of the parenthood that parents get support and guidance to be able to create favorable conditions for both the parents and the infant. The growth and development of almost all children are followed by the child health care in Sweden, therefore the child health nurses have an important task in identifying mental illness and anxiety in order to support the parents. LÄS MER

  2. 2. ”De vill så väl att de nästan gör ont i hjärtat på en ibland” Normalitet, åldersförväntningar och makt i BVC-sköterskors berättelser om fyraårsbesöket

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sissel Bergh Lethman; [2020-09-10]
    Nyckelord :Barnhälsovården; normalitet; makt; ålder;

    Sammanfattning : Studien belyser hur BVC-sköterskor talar om barn i samband med fyraårsbesöket på Studien belyser hur BVC-sköterskor talar om barn i samband med fyraårsbesöket på barnavårdscentralen.Studien syftar till att undersöka om BVC-sköterskors tal om barn och barns utveckling konstruerar förståelse kring normalitet. LÄS MER

  3. 3. Övergång mellan förskola och förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Diana Jonsson; Lindquist Rebecca; [2020-03-02]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; barn i behov av särskilt stöd; metoder för övergångar;

    Sammanfattning : SyfteDet övergripande syftet med denna studie är att undersöka och belysa frågor kring övergången mellan förskola och förskoleklass, och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Av särskild vikt är att diskutera de möjligheter och hinder som pedagoger upplever i samband med övergångarna och hur dessa kan bli effektivare för att optimalt främja barnens fortsatta lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 4. BHV-sjuksköterskans erfarenheter av och förutsättningar för att ge stöd till föräldrar under barnets första levnadsår : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Matilda Liljegren; Martina Åkerberg; [2020]
    Nyckelord :barnhälsovårdssjuksköterska; emotionellt stöd; förutsättningar; föräldrar; individualisera; informativt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Målet med barnhälsovården är att bidra till bästa möjliga fysiska, psykiska ochsociala hälsa för barn mellan 0-6 år. En del i detta är BHV-sjuksköterskans arbete medföräldrastöd. Stöttning kan ges på flera olika sätt, bland annat genom informativt ochemotionellt stöd. LÄS MER

  5. 5. Flickorna som gör allt för att passa in : Förskolans specialpedagoger beskriver flickor i svårigheter och de insatser som behövs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen; Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Christina Sandelius; Sara Ströberg; [2020]
    Nyckelord :Lek; psykisk ohälsa; samarbete; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med kunskap om och hur flickor i svårigheter uppmärksammas i förskolan och vilka pedagogiska metoder och anpassningar som används för flickor i svårighet som kan tyda på autism och attention deficit hyperaktivitet disorder (ADHD), hur de uppmärksammas och vilka insatser som sätts in. Studiens frågeställningar var hur specialpedagoger beskriver att de uppmärksammar flickor med svårigheter som tyder på autism och ADHD, hur beskriver specialpedagoger arbetet med insatser i förskolan, vilken kunskap anser specialpedagoger behövs för att förstå problematiken kring dessa flickor. LÄS MER