Sökning: "Barnhabiliteringen"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet Barnhabiliteringen.
1. Samverkan och insatser inom habilitering och skola riktade till barn med autism : En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter av arbetet med barn med autism
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Specialpedagoger och kuratorer arbetar nära barn med autism inom barnhabiliteringen och grundskolan. Där behöver de yrkesverksamma vara delaktiga i beslut som påverkar den enskildes framtid genom bedömningar och observationer. LÄS MER
2. Anhörigstöd under övergångsprocessen mellan barnhabiliteringen och vuxenhabilitering - En kvalitativ studie kring anhörigstöd utifrån kuratorers erfarenhet
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Syftet är att kartlägga anhörigstödet kring övergången från barnhabilitering till vuxenhabilitering utifrån kuratorers erfarenhet. Genom att undersöka ämnet övergång utifrån olika aspekter såsom organisation, samverkan, roller samt vinster med ett aktivt anhörigstöd eller brist i avsaknad av den, är förhoppningen att skapa djupare förståelse för de svårigheter som kan eventuellt tillkomma under processens gång. LÄS MER
3. ”Dom har liksom inte förstått att det är dom som måste hjälpa sitt barn” En diskursanalytisk studie om föräldrar och professionella vid barnhabiliteringen
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Idag deltar familjen i alla delar av habiliteringsarbetet. Forskning visar att verksamma inom barnhabiliteringen har en konsultativ roll gentemot föräldrarna och att behandlaren fått en mer arbetsledande roll som handledare för föräldrar och nätverk. LÄS MER
4. Övergångar mellan två olika skolformer : En studie om övergångar och samverkan mellan förskolan och förskoleklassen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagogerna i förskolan samverkar, organiserar och genomför övergångar till förskoleklassen för att stödja barnen och vilka hinder som finns i detta. Frågeställningarna för studien är: Med vilka och på vilket sätt samverkar pedagogerna i förskolan för att stödja barns övergång? Hur organiserar pedagogerna i förskolan arbetet med övergångar till förskoleklassen? Vad ser pedagogerna i förskolan för utmaningar i övergångar när det gäller att stödja barnen? Teoretiskt ramverk: Sociokulturell perspektiv Metod: I denna studie har kvalitativ empiri samlats in i form av intervjuer. LÄS MER
5. Arbetsterapeuters erfarenheter av att arbeta med lekfullhet inom barnhabiliteringen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabiliteringSammanfattning : För att ett barn ska kunna leka behöver barnet vara lekfull. Arbetsterapeuter kan använda lekfullheten i sitt arbete med barnet men också arbeta med att förbättra lekfullhet. LÄS MER