Sökning: "Barnintervjuer"

Visar resultat 11 - 15 av 107 uppsatser innehållade ordet Barnintervjuer.

  1. 11. "Om ingen fröken ser så är det ju okej!" : Hur styrning, makt och normer bidrar till att konstruera barn som subjekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Johansson Bröms; Viktor Långdahl; [2021]
    Nyckelord :avvikelse; diskurs; förskola; makt; motstånd; normalitet; normer; styrning;

    Sammanfattning : Förskolan som utbildning och pedagogisk verksamhet är både komplex och mångfasetterad. Här ingår individer i ett kontinuerligt samspel och förskolans personal har som uppdrag att se till både individ och grupp, samtidigt som arbetet genomförs i enlighet med förskolans styrdokument. LÄS MER

  2. 12. Inomhusmiljön i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskolläraren strukturerar, planerar och utformar miljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Gustafsson; Marielle Stenman; [2021]
    Nyckelord :inomhusmiljö; förskollärare; delaktighet; planering; struktur; rum; material;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver att de planerar, strukturerar och utformar inomhusmiljön. Metoden som används i denna studie utgår från en kvalitativ undersökning med hjälp av kvalitativa intervjuer med sex styckena legitimerade förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER

  3. 13. Barns värderingar, föreställningar och förväntningar på kön utifrån bildsamtal : "För det är lite annorlunda och olika för killar och tjejer"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nathalie Svedberg; Mathilda Junås; [2021]
    Nyckelord :Barnintervjuer; barns syn; genus; jämställdhet; könsroller;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera barns syn på kön och det som undersöktes var barns värderingar, föreställningar och förväntningar på kön utifrån normativa- och normkritiska bildsamtal. Tidigare forskning visar på att barn är medvetna om hur de olika könen ska bete sig för att passa in i samhället och bli accepterade. LÄS MER

  4. 14. Olika leker lika : En kvalitativ studie kring kommunikation och samspel utifrån barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natacha Häll; Emelie Finbom; [2020]
    Nyckelord :samspel; kommunikation; barns perspektiv; förskola; barns beskrivningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka barns perspektiv på kommunikation och samspel i lek där de har olika kommunikativa förmågor. För att få svar på studiens syfte har vi utgått från följande frågeställningar; Hur beskriver barnen deras sätt att kommunicera med varandra i lek? Hur beskriver barnen deras sätt att samspela med varandra i lek? Studien har utgått från det socialpsykologiska perspektivet där vi har riktat in oss på begreppen socialt tänkande och socialt beteende, både i barnens beskrivningar och agerande under intervjuerna samt i analysen av videoobservationerna. LÄS MER

  5. 15. Att göra barns röster hörda: En barndomssociologisk studie om barns egna berättande om stillasittande och rörelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelina Arvidsson; Ronja Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; stillasittande; rörelse; being; becoming; barnintervjuer.;

    Sammanfattning : Föreliggande studies problemområde grundar sig i att det finns lite forskning kring stillasittande och rörelse utifrån barns perspektiv i förskolan. Därmed ämnar vi bidra med kunskap via barns berättande som utgångspunkt på vad de själva berättar om stillasittande och rörelse. LÄS MER