Sökning: "Barnintervjuer"

Visar resultat 16 - 20 av 107 uppsatser innehållade ordet Barnintervjuer.

  1. 16. “Kul att spela fotboll med fröknarna men de är inte så duktiga” : En studie om förskollärares delaktighet i barns lek ur ett förskollärarperspektiv respektive barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Aleksandra Nedeva; Anife Ustrali; [2020]
    Nyckelord :lek; förskollärares delaktighet; barns perspektiv; barnperspektiv; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Förskollärarna ska vara engagerade, närvarande och medforskande så att de kan främja barns utveckling och lärande. I förskolan anses lek som ett läroverktyg för att kunna stödja barnen i sin framtida utveckling. LÄS MER

  2. 17. Alla i hela världen gör det! : Fenomenografisk analys av barns uppfattningar om villkoren för högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Maria Källback; Kristina Mattsson; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärare; förskolan;

    Sammanfattning : Att få erfara högläsning i förskoleålder är avgörande för vidare litteracitetsutveckling. Forskning och läroplaner belägger denna koppling, vilket förskollärare även uttrycker är av vikt. LÄS MER

  3. 18. Barn beskriver sina rättigheter : En kvalitativ intervjustudie med barn i förskoleklass om barns rättigheter.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elin Gotting; Elin Heiming; [2020]
    Nyckelord :Barnets rättigheter; Barnkonventionen; Konventionen om barnets rättigheter; Barnperspektiv; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barn i förskoleklass upplever sina rättigheter. Det är en fenomenologisk studie där barns beskrivningar av fenomenet barnets rättigheter träder fram. LÄS MER

  4. 19. "De pratar med fröknar och blablabla" : En livsvärldsfenomenenologisk studie om barnens upplevelser av de vuxnas olika roller i förhållande till leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Skotte; Lisa Gref; [2019]
    Nyckelord :Childrens-interviews; play; teacher s involvement; forbidden plays; life-world Phenomenology; Livsvärldsfenomenologi; Barns uppfattning; lek; Barnintervjuer;

    Sammanfattning : The aim of this study was to look at the children's experience of the teacher's different rolls in relation to play. We found this subject interesting because we feel insecure about what our role is in children's play. LÄS MER

  5. 20. "Bilar är coola och tjejer vill bara ha fina saker" : - En intervjustudie om barns föreställningar om könsnormer och begränsningar i en svensk förskola

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Towe Linnér; Erika Wirblad; [2019]
    Nyckelord :Begränsning; femininitet; förskola; könsnorm; könsregim; könsstereotyp; leksak; maskulinitet.;

    Sammanfattning : Studien har genomförts för att undersöka barns föreställningar om könsnormer kring leksaker samt om de känner sig begränsade i förskolan på grund av kön. Studien är tidsaktuell och relevant i och med den nya revideringen i läroplanen för förskolan där det skrivs fram att könsmönster kan begränsa barns chans till utveckling och lärande. LÄS MER