Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Begränsade val eller oändliga möjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Wilma Karlsson; Emmy Stina le Grand; Tove Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Gender; Children’s clothing; Aesthetics; Gender typed clothing; Identity; Parents consumption; Genus; Barnkläder; Estetik; Könskodade kläder; Identitet; Föräldrars konsumtion;

    Sammanfattning : Med utgångspunkten att kläder kan vara laddade med budskap om identitet, könsroller och barns tidiga uppfattning om dessa budskap formulerades studiens syfte: att förstå småbarnsföräldrars attityder och inställningar till uppdelningen av pojk- och flicksortiment. Studien ämnar vidare att förstå konsumenters bakomliggande drivkrafter vid konsumtion av barnkläder med målet att undersöka om marknadens utbud stämmer överens med efterfrågan. LÄS MER

  2. 2. Shoppin’ in the Rain : An Evaluation of the Usefulness of Weather-Based Features for an ML Ranking Model in the Setting of Children’s Clothing Online Retailing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Isac Lorentz; [2023]
    Nyckelord :Statistical analysis; regression analysis; recommender systems; ensemble learning; electronic commerce; LightGBM; learning to rank; feature selection; weather-based features; fashion; Statistisk analys; regressionsanalys; rekommendationssystem; ensemble-inlärning; näthandel; LightGBM; learning to rank; variabelselektion; väderbaserade variabler; mode;

    Sammanfattning : Online shopping offers numerous benefits, but large product catalogs make it difficult for shoppers to understand the existence and characteristics of every item for sale. To simplify the decision-making process, online retailers use ranking models to recommend products relevant to each individual user. LÄS MER

  3. 3. Providing Circular Clothing : A multiple-case study on Swedish clothing companies, analyzing product design and business models

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Julia Ekblom; Ebba Hård af Segerstad; [2023]
    Nyckelord :circularity; clothing industry; circular economy; circular business models; circular product design strategies; multiple case study; cirkuläritet; klädindustri; cirkulär ekonomi; cirkulära affärsmodeller; cirkulära produktdesignstrategier; flerfallstudie;

    Sammanfattning : This thesis investigates the manifestations of circular business models and circular product design strategies in the Swedish clothing industry, using a multiple case study approach that examines five Swedish clothing companies. Guided by the first research question: What are the current circular product design strategies and circular business model strategies for companies operating in the Swedish clothing industry? the findings reveal an emphasis on circular product design strategies compared to circular business models, among the studied clothing companies. LÄS MER

  4. 4. Att gestalta hållbarhetskommunikation ur ett CSR-perspektiv : En kvalitativ innehållsanalys av svenska barnklädesföretags hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Orawan Johansson Sikhinaram; Martina Askebrink; [2022]
    Nyckelord :CSR; Strategic communication; Sustainability; Green advertising; Framing theory; Children’s clothing; Fast-fashion; qualitative content analysis; CSR; Strategisk kommunikation; Hållbarhet; Grön marknadsföring; Gestaltningsteorin; Barnkläder; Fast-fashion; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Hållbarhetsfrågor är en ständig diskussion som på senare år har intensifierats. I och med detta kräver både lagstiftningen och samhället idag att företagen ska arbeta och redovisa sitt hållbarhetsarbete. LÄS MER

  5. 5. Maximizing Recommendation System Accuracy In E-Commerce for Clothing And Accessories for Children

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Niklas Renström; [2022]
    Nyckelord :Recommendation System; Session Based; E-Commerce; Clothes; Children s Fashion; Machine Learning; RNN; LSTM; GRU; STAMP; Rekommendationssystem; Sessionsbaserad; E-handel; Kläder; Barnmode; Maskininlärning; Återkopplande Neurala Nätverk;

    Sammanfattning : The industry of electronic commerce (e-commerce) constitutes a great part of the yearly retail consumption in Sweden. Looking at recent years, it has been seen that a rapidly growing sector within the mentioned field is the clothing industry for clothes and accessories for children and newborns. LÄS MER