Sökning: "Barnkonventionen i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden Barnkonventionen i skolan.

  1. 1. Hur två av Pija Lindenbaums barnböcker gestaltar värdegrundsfrågor : Pudlar och pommes (2016) och Vitvivan och Gullsippan (2021)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tishko Taha; [2024]
    Nyckelord :Värdegrund; barnkonventionen; Pija Laudenbaum; mänskliga rättigheter; bilderböcker; demokrati; rättvisa och orättvisa; främlingsfientlighet;

    Sammanfattning : En kvalitativ textanalys av Pudlar och pommes (2016) och Vitvivan och Gullsippan (2021) med temat värdegrund. Tishko Taha. Svenska språket, svenska självständigt arbete på avancerad nivå, med inriktning F-3, 15 högskolepoäng. Örebro universitet VT2023. LÄS MER

  2. 2. Rum för barn : ett gestaltningsförslag för Vaksalaskolans skolgård samt omgivande gaturum som ger plats för barn och unga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Klara Allenmark; Linnea Modalen Sjökvist; [2023]
    Nyckelord :Skolgård; samnyttjande; barnkonventionen; gaturum; lekvärden; lekgata; miljöerbjudande; rörelsefrihet;

    Sammanfattning : 88% av Sveriges befolkning bor i tätorter, vilket endast utgör 1,3 % av Sveriges totala yta. Urbaniseringstrenden förväntas fortsätta och barns miljöer är de som försvinner först då konkurrensen om ytan är stor. Då barn spenderar majoriteten av sin vakna tid på skolan, får skolgården en allt viktigare roll i barns uppväxtmiljö. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers upplevelser av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer : - Inkludering, svårigheter, anpassningar och det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Lång; Sanna Mattsson Wallin; [2023]
    Nyckelord :NPF; svårigheter; inkludering; anpassningar; sociala situationer;

    Sammanfattning : Vårdadshavare till barn med olika NPF - diagnoser (Neuropsykiatriska funktionsvariationer) har i flera debatt artiklar i dagspressen lyft sina barns svårigheter att klara av skolan. Syftet med den här studien var att undersöka pedagogernas upplevelser kring elever med NPF. LÄS MER

  4. 4. Vuxna individers krigsupplevelse i barndomen : En integrerande sammanställning av kvalitativ forskning -inspirerad av metasyntes

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Zainab Abdulhalim; Linda Ibrahim; [2023]
    Nyckelord :Childhood; Experience; War; Barndom; Krig; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Upplevelserna av krig i barndomen kan ge negativa konsekvenser livet ut. Krig består av brutalt våld mot det civila, trots att den fjärde Genèvekonventionen samt FN-barnkonventionen finns för att skydda individer. Under krig lever barn även i en otrygg miljö samt att krig medför försämringar och begränsningar för barn i livet. LÄS MER

  5. 5. Medborgardialog med barn : en fallstudie av tre skånska kommuners erfarenheter av dialogmetoden Arkitektur i skola

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Julia Sandqvist Wedin; [2023]
    Nyckelord :medborgardialog; barnkonventionen; barns perspektiv; barnperspektiv; deltagande; inflytande;

    Sammanfattning : Inkludering av barn i medborgardialoger har blivit allt vanligare inom kommunala planeringsprocesser. I och med att Barnkonventionen blivit svensk lag har det dessutom resulterat i att frågor kring barns inflytande och rättigheter kopplat till dialog och planering fått ökad uppmärksamhet. LÄS MER