Sökning: "Barnlitteratur"

Visar resultat 11 - 15 av 753 uppsatser innehållade ordet Barnlitteratur.

  1. 11. Det idylliska kaoset

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media

    Författare :Lukas Olsson; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Pastoral; pastoralt ideal; idyllromantik; barnlitteratur; moderniseringsprocesser; natur; civilisation; sekelskiftet 1900; 2000-talet; litteraturvetenskap; idéhistoria; kaos. Key words: Pastoral; pastoral ideal; idyllic romanticism; children’s literature; modernization processes; nature; turn of the 19th and 20th centuries; 21st century; literary studies; history of ideas; chaos.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine idyllic romanticism and pastoral ideals in Swedish children’s literature from two distinct periods of history: the turn of the 19th and 20th centuries, and the 21st century. During the turn of the 19th and 20th centuries, Sweden underwent a radical societal change from an agricultural society to an industrial one. LÄS MER

  2. 12. Produktion och reproduktion av vithet i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linda Waller; Tilde Englund; [2023]
    Nyckelord :Förskola; vithetsnorm; barnlitteratur; bilderbok; normkritik; de Andra; Erkännande; Kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka om och hur vithetsnormen utmanas i barnböcker. Vi har besökt fem förskolor i södra Sverige för att genomföra undersökningen av barnböckerna. LÄS MER

  3. 13. Igenkänning i barnboken utifrån diskrimineringsgrunderna. : Skillnaden från då till nu

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sabine Amar; Kim Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; barnböcker; illustrationer; diskrimineringsgrunder; igenkänning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine if there is an opportunity for children to recognize themselves in illustrations in children's literature and to see whether there are changes over time. The study is based on the grounds of discrimination in the analysis. LÄS MER

  4. 14. Engelskspråkig barnlitteratur och genusnormer i undervisningen för årskurs F-3, en forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Granberg; Michelle Kuru; [2023]
    Nyckelord :Children’s literature; gender; strategies; methods; pedagogy; gender awareness; gender stereotypes; norms; education; Sweden; ESL; EFL and English;

    Sammanfattning : This research overview describes the potential of children’s literature in English and how it can be used in teaching for grades 1 to 3, including preschool, to make students aware of gender norms and gender stereotypes. This topic is important due to the Swedish school's value-based mission. LÄS MER

  5. 15. Underlandet : – En adaptionsstudie av Lewis Carrolls originalversion och Disneys filmversion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Karlsson; Emma Löfvendahl; [2023]
    Nyckelord :Alice i underlandet; Lewis Carroll; Walt Disney; adaption; disneyfication; intrig; karaktärer;

    Sammanfattning : Emma Löfvendahl och Lina Karlsson (2023) Underlandet - En adaptionsstudie av Lewis Carrolls originalversion och Disneys film. Självständigt arbete, Svenska, inriktning F-3, grundnivå, 15 högskolepoäng. Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER