Sökning: "Barnobservationer i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden Barnobservationer i förskolan.

  1. 6. "Nej, nej, mina. Bara mina leksaker" : En intervju- och observationsstudie om konflikter och konflikthanteringsstrategier hos förskollärare och de yngre barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Andersson; Therece Jansson; [2017]
    Nyckelord :konflikt; konflikthanteringsstrategi; yngre barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Vår studie bygger på barnobservationer och kvalitativa intervjuer med förskollärare. Syftet är att undersöka konflikter som kan uppstå i samband med de yngre barnens fria lek på förskolan, samt att ta reda på vilka konflikthanteringsstrategier förskollärare och barnen använder sig av när konflikter uppstår mellan de yngre barnen som är i åldrarna 1-3 år. LÄS MER

  2. 7. Barns inflytande i förskolan utifrån ett populärkulturellt och interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Ragnhall; Jenny Svensson; [2016]
    Nyckelord :inflytande interkulturellt materialets betydelse populärkultur;

    Sammanfattning : I denna studie framhåller vi barns inflytande inom populärkulturen och om ett interkulturellt arbetssätt används. Frågeställningarna som vi ställt oss är: Är förskolebarns intresse för populärkultur etablerat i förskolans verksamhet? Används ett interkulturellt arbetssätt i förskolan kommer vi också ha en frågeställning om. LÄS MER

  3. 8. Barns anknytningsbeteende och pedagogens svar, : en studie om anknytningsteorin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Inga-Grethe Carlsson; Sofia Hallén; [2015]
    Nyckelord :anknytningsteori; anknytningsperson; barnobservationer; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Arbetet tar avstamp i anknytningsteorin och handlar om vad det är som gör att barnen skapar en trygg eller otrygg anknytning till pedagogerna de möter i förskolan. Arbetet handlar också om hur barnen gör för att få kontakt med pedagogerna och hur dessa svarar på barnens anknytningsbeteenden. LÄS MER

  4. 9. Småbarnsavdelningen: fokus på lärande. En undersökning av hur

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Tatiana Polukarova; [2014-04-03]
    Nyckelord :Småbarn; Toddlare; Småbarnsavdelning; Lärande; Förmedlat lärande; Spontant samspel; Utvecklingspedagogik; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Det främsta syftet med arbetet var att undersöka hur småbarns lärande gynnas i vardagliga spontana samspelssekvenser som uppstår mellan barnet och pedagogen. Syftet besvarades genom att undersöka vilka föremål och aktiviteter som fångar barns uppmärksamhet och intresse, vilka av barns visade intresse uppmärksammas och utmanas av pedagoger, och hur det stöd som barn får för sitt lärande ifrån spontana samspel med pedagoger kan relateras till de teorier som kan tänkas ligga bakom läroplanen Lpfö98. LÄS MER

  5. 10. Entreprenöriellt lärande i förskolan : Projekt "Från frö till tallrik" – en kvalitativ studie av entreprenöriellt lärande som undervisningsform

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Margareta Bykowski; [2014]
    Nyckelord :Entreprenöriellt lärande; förskolan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Entreprenöriellt lärande är en undervisningsform i skolan som tränar elevernas entreprenöriella attityder, kompetenser och förmågor. För en lärare i klassen handlar entreprenöriellt lärande om en förhållningsätt i undervisningen. LÄS MER