Sökning: "Barnperspektiv i förskoleklass"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Barnperspektiv i förskoleklass.
1. Barn beskriver sina rättigheter : En kvalitativ intervjustudie med barn i förskoleklass om barns rättigheter.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barn i förskoleklass upplever sina rättigheter. Det är en fenomenologisk studie där barns beskrivningar av fenomenet barnets rättigheter träder fram. LÄS MER
2. Vänta här : En vetenskaplig essä om väntan, övergångar och fostran
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna uppsats tar avstamp i en gestaltning där samlingen samt övergångssituationer ter sig som problematiska. En lärare i förskoleklass vill fostra barnen och gör det utan att kanske se till barnets bästa. LÄS MER
3. Övergångar från förskola till förskoleklass. - En undersökning om barns berättelser gällande övergång till förskoleklass
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Övergången från förskolan till förskoleklass kan se olika ut i och mellan olika verksamheter. Vårt forskningsproblem har sin grund i de berättelser vi har fått från förskolepersonal, som uttryckt att det finns svårigheter mellan förskolans och förskoleklassens samverkan kring övergångar. LÄS MER
4. Att ta steget in i skolans värld : Förskolebarns idéer om vad förskoleklassen är och handlar om.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I Sverige föregås skolstarten av ett skolförberedande år i förskoleklassen. Föreliggande svensk forksning visar att det råder oklarheter bland barn gällande om starten i förskoleklass innebär en skolstart eller ej. LÄS MER
5. Hur ofta får elever vara med och bestämma? : En kvalitativ intervjustudie om hur elever ser på sin delaktighet och inflytande på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att få en överblick över hur barn ser på sin delaktighet och sitt inflytande i verksamheten på fritidshemmet. En kvalitativ intervjustudie har genomförts på elever i årskurs tre samt elever i förskoleklass. LÄS MER