Sökning: "Barns aktörskap."

Visar resultat 6 - 10 av 71 uppsatser innehållade orden Barns aktörskap..

  1. 6. -Dom vuxna bestämmer ju, det är svårt att förklara.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matias Alpsoy; Nikos Plegas; [2023-10-26]
    Nyckelord :Barnperspektiv; aktörskap; makt; inflytande och delaktighet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på om eleverna ges inflytande och delaktighet på fritidshemmet och att undersöka hur eleverna får möjlighet till att påverka. Genom våra kvalitativa semistrukturerade intervjuer har vi bearbetat materialet, analyserat med teori som utgår ifrån barndomssociologin och de teoretiska begreppen aktörskap, makt och barns perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Lärmiljön som en tredje pedagog

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Bringeland; Hanna Dehlin; [2023-10-23]
    Nyckelord :Lärmiljö; möjliggörare; barnperspektiv; barns perspektiv; aktörskap; tillgänglighet och tredje pedagog;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på fritidshemmets begränsande förutsättningar i att driva en fritidsverksamhet och pedagogers1 upplevda svårigheter med att uppfylla uppdraget. Fritidshemmets underordnad i förhållande till skolan, kan leda till att pedagoger ses som resurser och att skolans utrymmen blir en förhandlingsfråga. LÄS MER

  3. 8. Praktiska arbetssätt i fritidshemmet sökes

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anton Eberhardsson; Isabella Samuelsson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Fritidshem; Delaktighet; Inflytande; Barns aktörskap; Fritidspedagogik;

    Sammanfattning : fritidshemmets uppdrag beskrivs att verksamheten ska förena måluppfyllelse med barnens delaktighet och inflytande. I denna systematiska litteraturöversikt har vi via forskning, med utgångspunkt i begreppet aktörskap, försökt få fram hur detta kan realiseras i praktiken. LÄS MER

  4. 9. BARNS UTSATTHET FÖR VÅLD OCH KRÄNKNINGAR I VARDAGEN En kvalitativ intervjustudie med barns röster om våld och kränkningar online och offline

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva-Lena Dubos; [2023-06-28]
    Nyckelord :Barn; Våld; Kränkningar; Skola; Online; Offline;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ytterligare kunskap kring barns utsatthet för våld och kränkningar i vardagen såväl online som offline, samt öka förståelsen för hur barn uppfattar sin utsatthet och möjlighet att berätta om det för en vuxen på skolan. Vidare undersöks om det framkommer någon skillnad i hur flickor respektive pojkar talar kring dessa frågor. LÄS MER

  5. 10. Den (o)fria leken i förskolans kontext : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariell Jurås; Josephine Nilsson; [2023]
    Nyckelord :free play; preschool; power structures; postmodern; democracy; fri lek; förskola; makt; postmodernism; demokrati;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver barns fria lek i förskolan, och de maktstrukturer som kan uppstå mellan vuxna och barn ur ett postmodernt perspektiv. Studiens metodansats är kvalitativ och undersöker ämnet med hjälp av intervjuer som metod. LÄS MER