Sökning: "Barns etnicitet"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden Barns etnicitet.

  1. 1. Bristande jämställdhet i bedömningar : En kvalitativ studie om hur socialsekreterare påverkas av faktorer inom socialtjänstens barnavård

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Wendel; Ellen Johansson; [2023]
    Nyckelord :Social work; social services; gender; intersectionality; gender equality.; Socialt arbete; socialtjänst; genus; intersektionalitet; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Titel: Bristande jämställdhet i bedömningar Författare: Ellen Johansson och Felicia Wendel Syftet med studien var att undersöka om barns könstillhörighet, i eventuellt samspel med till exempel ålder, etnicitet och socioekonomisk bakgrund påverkar utredningsarbetet inom socialtjänstens barnavård samt vilken bedömning socialsekreterare gör. För att få fram studiens resultat använde vi oss utav kvalitativ metod och valde att intervjua socialsekreterare som arbetar inom socialtjänstens barnavård i Värmlands län. LÄS MER

  2. 2. Reflektioner för dig, glimtar för mig : Representation av etnicitet, genus och sexualitet i barns skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Camilla Ehn; Alva Westman; [2023]
    Nyckelord :representation; skönlitteratur; fönster och speglar; diskursteori; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur representationer av etnicitet, genus och sexualitet ser ut i populär skönlitteratur för åldrarna 9–12, för att kunna bistå grundskollärare med insikter kring vikten av medvetna val när skönlitteratur används i klassrummen. De frågeställningar som besvaras är, (1) Hur ser representationen ut och hur framställs karaktärerna i den valda skönlitteraturen gällande etnicitet, genus och sexualitet? och (2) Hur ser representationen ut i skönlitteraturen utifrån ett intersektionellt perspektiv? För att undersöka detta genomförs en diskursanalys på tio skönlitterära böcker med diskursteori och det intersektionella perspektivet som grund. LÄS MER

  3. 3. Socioekonomiska och kulturella faktorers betydelse vid identifiering och behandling av ADHD-symptom hos barn och ungdomar

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Matilda Davidsson; [2022]
    Nyckelord :ADHD; children; adolescents; socioeconomic and cultural factors; ethnicity; bias; perceptions; inequality; ADHD; barn; tonåringar; socioekonomiska och kulturella faktorer; etnicitet; bias; uppfattningar; ojämlikhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: ADHD-diagnostisering hos barn och ungdomar har de senaste åren ökat i snabb takt. Problematiskt beteende hos barn och ungdomar har alltid uppmärksammats men har de senaste 20 åren i allt högre utsträckning kommit att förstås som ADHD. LÄS MER

  4. 4. Jakten på de gömda värderingarna : En kvalitativ studie av explicita och implicita värderingar i ett multimodalt lärmaterial för årskurs 4-6

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsfilm; värderingar; multimodalitet; modaliteter; filmbaserat lärmaterial; samhällsorienterande ämnen; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka värderingars förekomst i ett multimodalt lärmaterial för SO-ämnena i årskurs 4-6 samt vilka budskap de kan medföra. Vidare syftar studien till att undersöka i vilken mån de upptäckta värderingarna utmanas. LÄS MER

  5. 5. Barns möjligheter att identifiera sig i förskolansboksamling : Text- och bildanalys av bilderböcker och intervjuer medförskolepedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Michelle Holmdal; Rebecca Holmdal; [2021]
    Nyckelord :barns självidentifikation; bok ur val; etnisk representation; förskola; normkritik; normer; positiv och negativ representation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett normkritiskt perspektiv undersöka hur barnböcker skriver fram etnicitet och hur pedagoger väljer barnböcker till förskolans barngrupper. Frågeställningarna i studien är: Hur framställs och representeras etniciteter i ofta lånade barnböcker? Hur beskriver förskolepedagoger bokens betydelse i förskola? Och hur väljs och formas förskolans bokutbud? Den teoretiska utgångspunkten som används i denna studie är normkritiskt perspektiv. LÄS MER