Sökning: "Barns lärande klass"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden Barns lärande klass.

  1. 21. ”Man kan vara hund och katt också, man får välja…”-en kvalitativ studie av barns reflektioner kring lek och lärande i förskola och skola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karin Andersson; [2011]
    Nyckelord :lek; lärande; skola; förskola; vänskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning Mitt syfte är att ta reda på förskole- och skolbarns erfarenheter av lek och lärande. Frågorna jag har undersökt är: Vad säger barn om sin egen lek? Vad säger barn om sitt lärande? Finns det någon skillnad på vad barn i förskola och skola har för erfarenhet av lek och lärande? Som metod använder jag mig av en kvalitativ samtalsintervju när jag intervjuar barn i åldrarna 3,5-6 år i förskolan och 10-11åringar i en fjärde klass. LÄS MER

  2. 22. Barns uppfattning om religion och religionsundervisningen : En intervju- och litteraturstudie av hur några barn i en år 3-klass uppfattar religion, religionsutövning och religionsundervisning och av hur deras lärare försöker anknyta till barnens uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mimoza Muka; [2010]
    Nyckelord :Religion; livsfrågor; elevens erfarenhet; livsfrågeorienterad undervisning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag valt att undersöka sex elevers uppfattning om religion, religionsutövning och religionsundervisning samt hur deras lärare försöker anknyta till barnens uppfattningar. Syftet med uppsatsen är att få en inblick i dessa barns uppfattningar om religion, religionsutövning och religionsundervisning och i hur man som pedagog kan dra nytta av att utgå från elevernas erfarenheter för att göra en religionsundervisning anpassad till alla elever samt att resonera om svårigheter som kan förknippas med detta. LÄS MER

  3. 23. Den tidiga skrivutvecklingen och barns tankar om koppling mellan tal- och skriftspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för speldesign, teknik och lärande

    Författare :Lovisa Wikander; [2010]
    Nyckelord :Barns tankar; skriftspråk; skrivutveckling; talspråk;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om skrivutveckling samt en grupp elevers syn på sambandet mellan talspråk, skriftspråk och hur man använder sig av det i praktiken. Den huvudsakliga vikten i detta arbete har jag lagt vid litteratur, men jag har även genomfört kvalitativa intervjuer med elever i årskurs fyra, fem och sex. LÄS MER

  4. 24. Barns intresse för matematik : En studie i två klasser i årskurs sex

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Hademalm; Rebecka Eriksson; [2009]
    Nyckelord :mathematics; interest; motivation; varied teaching; enjoyable learning.; matematik; intresse; motivation; varierad undervisning; lustfyllt lärande.;

    Sammanfattning : När vi har varit ute i olika skolor har vi sett tydliga spår hos elever att deras intresse för matematik minskar ju högre upp i åldrarna eleverna kommer. Vi har även observerat många olika typer av lärare och undervisningsstilar. LÄS MER

  5. 25. Uppfattningar om barns kostvanor ur ett mångkulturellt perspektiv : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Maria Fältsbacka; Emma Ferm; [2009]
    Nyckelord :eating-habits; multi-culture; children; leisure-time pedagogue; approach; communication; identity creation; learning; basic values; kostvanor; mångkultur; barn; fritidspedagog; förhållningssätt; kommunikation; identitetsskapande; lärande; värdegrund;

    Sammanfattning :   Inledning: Syftet med denna studie var att undersöka vilket förhållningssätt och vilka uppfattningar fritidspedagoger har kring barn och matvanor ur ett mångkulturellt perspektiv. Metod: Intervjuer genomfördes på tre olika fritidsverksamheter med fyra fritidspedagoger som har erfarenhet av arbete med invandrarbarn. LÄS MER