Sökning: "Barns möte med skriftspråket"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Barns möte med skriftspråket.
1. Yngre barns möte med skriftspråket : En kvalitativ studie om skriftspråkssynliggörande i interaktioner mellan pedagog och barn under pedagogiska skriftspråkliga aktiviteter.
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att söka ny kunskap om interaktioner som sker mellan barn samt barn och pedagoger under pedagogiska aktiviteter med fokus på skriftspråkslärande. Studien tar sin utgångspunkt i en sociokulturell teori. Metod som används under den här studien är observationer med hjälp av videoupptagning samt fältanteckningar. LÄS MER
2. Språkinlärning i en multietnisk förskola - en fallstudie om nyanlända barns möte med det svenska språket
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Läroplan för förskolan (Lpfö98/2010) ställer krav på stimulering av barns språk såsom utveckling av ordförrådet, nyansering av talspråket och intresse för skriftspråket. Dessa punkter anses vara grundläggande för barnens framtida läsförståelse och framgångsrik skolgång. LÄS MER
3. Barnens möte med skriftspråket i förskolan
Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Stockholms universitetSammanfattning : .... LÄS MER
4. Att läsa och skriva tillsammans : En studie om barns och föräldrars upplevelser av att läsa och skriva, samt hur föräldrar upplever samarbetet mellan hem och skola beträffande läs- och skrivaktiviteter
M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på hur föräldrar och barn upplever de läs- och skrivaktiviteter som utförs i hemmen, samt att ta reda på hur föräldrarna upplever samarbetet med skolan beträffande de läs- och skrivuppgifter som skickas hem. I Vetenskapsrådets (2006) text framhålls det att föräldrar och skola har ett gemensamt ansvar beträffande barnets läs- och skrivutveckling. LÄS MER
5. Barns första möte med skriftspråket i skolan : Lärarens tankar om, och planering kring, den nya ettans läs- och skrivinlärning
Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med rapporten var att ta reda på vad lärare har för tankar om, och planering kring, den nya ettans läs- och skrivinlärning, hur lärare vill att deras elevers första möte med skriftspråket i skolan ska se ut och hur lärare anser de kan arbeta för att väcka barns lust att ta sig an bokstäverna. Vidare undersöks om det finns skillnader mellan olika lärares sätt att se på läs- och skrivinlärningen beroende på deras utbildningsbakgrund och erfarenhet inom yrket. LÄS MER