Sökning: "Barns perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 2593 uppsatser innehållade orden Barns perspektiv.

  1. 1. Barns upplevelser av sjukvårdsvistelse i samband med kortvarig sjukdom

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnéa Eidering; Sofie Hammar; [2020-08-05]
    Nyckelord :Barn; upplevelser; kortvarig sjukdom; sjukhus; akutsjukvård;

    Sammanfattning : Barn som patientgrupp förekommer inom alla sjukvårdsinrättningar men detsaknas forskning som lyfter barns upplevelser av att vistas på sjukhus, i synnerhet när detgäller akutsjukvård och vid kortvarig sjukdom. Tidigare forskning har fokuserat på personaloch föräldrars perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Strand; [2020-07-03]
    Nyckelord :pedagogisk verksamhet för yngre barn; Förskola; jämställdhetsarbete; jämställdhet; genus; pedagogik; normkritisk pedagogik; kön; identitet;

    Sammanfattning : Within pedagogical education for young children both nationally and internationally, work isconducted on issues of equality, equity and gender identity. In terms of activities around the world, Swedish preschool are in many ways unique when it comes to equality work. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i förskolan - en kvalitativ studie om förskollärares resonemang att leda undervisning utifrån barns olika behov av lednings, stimulans eller särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vivi-Ann Hellberg; Maria Henriksson; [2020-03-27]
    Nyckelord :undervisning; förskola; barnsyn; förhållningssätt; barn i behov av stöd; lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur 8 förskollärare fördelade på olika förskolor resoneraroch utformar sin undervisning så att alla barn utvecklas och lär utifrån sina intressen ochbehov, främst för barn som av olika anledningar är i behov av särskilt stöd.Studien utgår från en fenomenologisk ansats och första ordningens perspektiv, eftersom vi ärintresserade av att få fatt i förskollärarnas erfarenheter och upplevelser av att skapaundervisning för alla barn, utifrån deras olika intressen och behov. LÄS MER

  4. 4. Vårdnadshavares uppfattning om specialpedagogens arbetsuppgifter i förskolan En kvantitativ enkätstudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Eriksson; Hannele Tiensuu; [2020-03-27]
    Nyckelord :kvantitativ; specialpedagog; information; vårdnadshavare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka fyra slumpmässigt utvalda förskolor för att ta reda på hur stor kunskap vårdnadshavare till barn i förskoleåldern har om specialpedagogens arbetsuppgifter. De centrala frågeställningarna var: Hur stor andel av de tillfrågade vårdnadshavarna har vetskap om deras barns förskola har tillgång till en specialpedagog? Vad anser vårdnadshavarna om tillräckligheten kring informationen om specialpedagogens arbetsuppgifter? Hur önskar vårdnadshavarna att specialpedagogens insatser skulle se ut och vilken hjälp skulle de vilja ha? Studien har haft sin teoretiska ingång utifrån ett systemteoretiskt perspektiv och undersökte vårdnadshavare som grupp. LÄS MER

  5. 5. Tillgängliga utbildningslokaler i förskolan En fenomenografisk fallstudie om hur kravet om tillgänglighet implementeras i samband med att en ny kommunal förskola byggs i Göteborgs Stad

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Bengtsson; Björk Josefin; [2020-03-02]
    Nyckelord :tillgänglighet; fysisk miljö; arkitektur; förskola;

    Sammanfattning : Det råder ingen tvekan om att den svenska förskolan styrs av en utbildningspolitisk vision om en skola för alla. Skollagen (SFS 2010:800), Läroplan för förskolan (2018:50) och UNICEF (2009) är alla styrdokument som befäster barns rättigheter till en tillgängligutbildning. LÄS MER