Sökning: "Barns perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 2610 uppsatser innehållade orden Barns perspektiv.

  1. 1. Vikten av att prata med barnen, inte om barnen En kvalitativ studie om utredande socialsekreterares upplevelser av att beakta barns delaktighet och barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Cornelia Nyman; Josefine Mazetti; [2021-01-15]
    Nyckelord :barn; delaktighet; barns perspektiv; barnperspektiv; socialsekreterare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur ett urval av socialsekreterare upplever sig görabarn delaktiga och beakta barns perspektiv i LVU-utredningar som berör barn under 15 år. Föratt besvara studiens syfte formulerades två frågeställningar: Hur upplever sigsocialsekreterarna gå tillväga för att göra barn delaktiga i utredningsprocesserna? Hurupplever sig socialsekreterarna beakta barns perspektiv under utredningsprocesserna? För attbesvara studiens frågeställningar utgick studien från en kvalitativ forskningsmetod och detempiriska materialet bestod av sex intervjuer med yrkesverksamma socialsekreterare, vilkaarbetar med barn och unga vid tre olika socialtjänster. LÄS MER

  2. 2. Pedagogisk dokumentation i förskolan : hur uppfattar förskollärare begreppet pedagogisk dokumentation?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linda Jonasson; Jannike Leandersson; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; dokumentation; förskollärarens uppfattning; pedagogisk dokumentation; vuxenperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare uppfattar begreppet pedagogisk dokumentation. Syftet är att ta reda på om förskollärare har barnens perspektiv eller ett vuxenperspektiv vid den pedagogiska dokumentationen. LÄS MER

  3. 3. Barns inflytande i planerade aktiviteter : Förskollärares syn på begreppet barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecca Edvinsson; [2021]
    Nyckelord :Children s influence; influence; preschool; planned activities; preschool teachers; Barns inflytande; inflytande; förskolan; planerade aktiviteter; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om barns inflytande under planerade aktiviteter i förskolans verksamhet utifrån förskollärarens perspektiv. Utifrån detta syfte formulerades två frågeställningar; vilken innebörd lägger förskollärarna i begreppet barns inflytande samt på vilket sätt tar förskollärarna till vara på och ger möjligheter till inflytande i planerade aktiviteter? Det sociokulturella perspektivet ligger till grund för studiens teoretiska perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattningar om anknytning i förskolan i relation till barns ålder : En kvalitativ studie om åtta förskollärares uppfattningar och förhållningssätt till anknytning utifrån ett åldersrelaterat perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mathilda Steén; Stephanie Hallgren; [2021]
    Nyckelord :anknytning; ålder; omsorg; trygghet; förskollärarens roll; relationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med anknytning utifrån ett åldersrelaterat perspektiv. Studien har analyserats utifrån John Bowlbys och Mary Ainsworth anknytningsteori. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där åtta förskollärare intervjuades med semistrukturerade intervjufrågor. LÄS MER

  5. 5. Systematiskt kvalietsarbete i förskolan : En kvalitativ studie baserad på förskollärares tillvägagångssätt, förutsättningar och perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Joanna Jörgensen; [2021]
    Nyckelord :Didactics; quality; equyvalent preschool; children´s interest; socioculture perspective; progression; Didaktik; kvalitet; likvärdig förskola; barns intresse; sociokulturellt perspektiv; progression;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att undersöka förskollärares tillvägagångssätt och förutsättningar gällande systematiskt kvalitetsarbete. Studien samlade in empiri med hjälp av förutbestämda intervjufrågor utformade utifrån tidigare forskning för att besvara studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER