Sökning: "Barns resonemang"

Visar resultat 1 - 5 av 304 uppsatser innehållade orden Barns resonemang.

  1. 1. Samverkan i förskolan. En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares upplevelse av informell samver-kan med vårdnadshavare i förskolan..

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ulrika Börjesson; Maria Ericsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Informell samverkan; förskollärare; vårdnadshavare; handlingsutrymme; profess-ion; delaktighet; inflytande; Bernsteins pedagogiska teori; klassifikation; inramning.;

    Sammanfattning : Samverkan med vårdnadshavare beskrivs som en viktig del av förskolans uppdrag. I läroplanen (Lpfö18, 2018) beskrivs hur förskolan ska ”samarbeta på ett nära och förtroendefullt sätt med hemmen” (s. 17) och i skollagen (SFS 2010:800) anges att forum för samverkan ska erbjudas genom exempelvis föräldramöten och brukarråd. LÄS MER

  2. 2. FÖRHANDSBEDÖMNING SOM PRAKTIK - Socialsekreterares upplevelser av att tillvarata barns röst och rättigheter vid misstänkt oro för att barn far illa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Hanna Larsson; [2024-01-25]
    Nyckelord :socialsekreterare; förhandsbedömning; barns röst; orosanmälan; anmälningsskyldighet;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att förstå hur socialsekreterare beskriver att de hanterar och genomför förhandsbedömningar av barn och unga vid inkommen anmälan om oro. Studiens frågeställningar har formulerats med anledning av en förändrad svensk barnrätt och frågeställningarna syftade till att ringa in de strategier socialsekreterare använder sig av och de utmaningar de möter när barnets röst och rättigheter ska tillvaratas vid förhandsbedömningar som praktik. LÄS MER

  3. 3. Oändliga möjligheter i utevistelsen : Förskollärares resonemang om utevistelsen och deras roll vid lek och samspel under denna.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Madeleine Löbo; Ida Lindahl; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Utevistelse; Förskollärarens roll; Lek; Samspel;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare resonerar om utevistelse samt sin roll vid lek och samspel under denna. Studien utgår från en kvalitativ metod där sex yrkesverksamma förskollärare intervjuats för datainsamling. Utifrån den insamlade datan har en tematisk analys genomförts. LÄS MER

  4. 4. ”För mig är du viktig” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt och ansvar för att skapa trygga relationer tillsammans med barnen i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mia Bergkvist; Johanna Caris; [2024]
    Nyckelord :Trygghet; relationer pedagog-barn; förskollärares förhållningssätt; förskollärares ansvar; förskollärare; sociala relationer; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares förhållningssätt och hur de uttrycker sig om sitt ansvar för att skapa trygga och sociala relationer för alla barns utveckling och lärande. I förskolans läroplan anges det att förskolan ska genomsyras av en levande social gemenskap. LÄS MER

  5. 5. Konsten att göra det osynliga synligt : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med nationella minoriteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josef Abbas-Andersson; Sivermalm Sophia; [2024]
    Nyckelord :Nationella minoriteter; förskola; inkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärare arbetar med nationella minoriteter och ta reda på vilka påverkansfaktorer som inverkar på undervisningen om de nationella minoriteterna. Studien är en flermetods-studie kring ett arbetsmaterial som skapats för förskolans arbete med minoriteter (Sametinget,2018), förskollärare har genomfört semistrukturerade enkäter och semistrukturerade intervjuer och frågorna har berört förskollärares resonemang kring arbetet med nationella minoriteter utifrån arbetsmaterialet. LÄS MER